Reklama

Moda na świętowanie rocznic zwycięstw

Kibice Lecha Poznań uczczą rocznicę zwycięstwa powstania wielkopolskiego. To moda na świętowanie sukcesów

Publikacja: 15.02.2011 20:10

Moda na świętowanie rocznic zwycięstw

Foto: ROL

Od kilku lat silnie angażujemy się w przypominanie Polakom o zwycięskim powstaniu wielkopolskim – mówi "Rz" Marcin Kawka ze stowarzyszenia Wiara Lecha skupiającego zagorzałych kibiców Lecha Poznań. Spontanicznie i bez pomocy urzędników czy polityków wpadli na pomysł zorganizowania w niedzielę Marszu Zwycięstwa. Tak chcą upamiętnić rocznicę rozejmu w Trewirze z 16 lutego 1919 r., który zakończył działania zbrojne w powstaniu wielkopolskim i sprawił, że region znalazł się w granicach II RP.

Kibice poznańskiego Lecha dbają o miejsca pamięci poświęcone powstańcom. Założyli też specjalny portal www.27grudnia1918.pl, na którym przybliżają historię powstania. – Tym razem wpadliśmy na pomysł, by zorganizować Marsz Zwycięstwa. W końcu jest co świętować. Dzięki wysiłkowi naszych przodków Poznań i Wielkopolska są dziś częścią Polski, a nie Niemiec – podkreśla Kawka.

Młodzi ludzie akcję zaczęli promować najpierw we własnym środowisku, przygotowali m.in. dziesiątki flag nawiązujących stylistyką do flag powstańców wielkopolskich, które będą powiewać nad niedzielnym pochodem (zaczyna się o godz. 13 na poznańskim Starym Rynku).

[srodtytul]Spot z Peją [/srodtytul]

Kibice swoją akcję propagują w Internecie.

Reklama
Reklama

Wspiera ją specjalny spot na portalu YouTube. W nim przy dźwiękach utworu "Poznańczyk" rapera Pei na tle migawek z powstania wielkopolskiego pojawia się napis: "O pamięć i naszą tożsamość musimy zadbać my sami! Nie pozostań obojętny".

– Wśród młodych Polaków coraz silniejszy jest tzw. dumny, radosny patriotyzm – ocenia akcję poznańskich kibiców prof. Waldemar Paruch, politolog i historyk z UMCS. – Budując swoją tożsamość narodową, chcą się utożsamiać z polskimi sukcesami, a takim było właśnie powstanie wielkopolskie.

Według organizatorów udział w niedzielnym marszu weźmie kilka tysięcy osób. Obecność potwierdzili już kombatanci, żołnierze AK i NSZ (m.in. 90-letni Jan Podhorski, prezes Związku Żołnierzy NSZ w Wielkopolsce).

Kilka organizacji i instytucji organizuje też imprezy towarzyszące. Galeria ZAK przygotowała wystawę "Od powstania do wolności", której ma towarzyszyć multimedialny pokaz typu światło i dźwięk, a Wielkopolskie Muzeum Walk Niepodległościowych zaprezentuje dzisiaj specjalną ekspozycję poświęconą rozejmowi w Trewirze.

– Inicjatywa kibiców Lecha i pozostałe akcje to bardzo dobry pomysł – ocenia dr Olaf Bergmann, poznański historyk. – Nie tylko jako forma przypominania o często zapominanym powstaniu wielkopolskim, ale i pozytywistyczny sposób na promocję patriotyzmu.

[srodtytul]Od Krojant do Grunwaldu [/srodtytul]

Reklama
Reklama

Ale moda na świętowanie polskich sukcesów to nie tylko poznańska domena. Od 2001 r. na polach pod Krojantami młodzi ludzie związani z Polskim Klubem Kawaleryjskim i członkowie klubów jeździeckich z całej Polski organizują rekonstrukcje szarży pod Krojantami. W ten sposób upamiętniają zwycięski atak 18. Pułku Ułanów Pomorskich na pododdział 20. Dywizji Zmotoryzowanej z XIX Korpusu Pancernego gen. Heinza Guderiana.

Z kolei w ubiegłym roku w 600. rocznicę bitwy pod Grunwaldem jeden z lokalnych klubów tanecznych zorganizował w Grunwaldzie uliczną taneczną paradę, która wzbudziła spore zainteresowanie przybyłych na uroczystości gości. – Obserwujemy prawdziwy wysyp tego typu akcji. Organizowanych już nie tylko przez weteranów i ich rodziny, ale głównie przez młodych ludzi – mówi "Rz" socjolog prof. Andrzej Szpociński z Collegium Civitas. – Co ciekawe, coraz większy nacisk kładą oni na nowe formy obchodów, takie jak okolicznościowe marsze, happeningi, choć nie brakuje też np. tradycyjnego zapalania zniczy.

Prof. Szpociński zwraca uwagę na to, że w całej Polsce różne grupy, m.in. kibice czy miłośnicy historii, zaczynają kłaść szczególny nacisk na pamięć o lokalnych bohaterach i wydarzeniach. Socjolog zwraca też uwagę, że coraz większą popularnością cieszą się organizowane od kilku lat w całej Polsce parady i pochody w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja. – Na takie imprezy przychodzą całe rodziny. To świetna okazja, by promować patriotyczne wartości, ale też w przyjemny sposób spędzić czas – chwali.

Takie uroczystości organizowane są również z okazji ustanowionego 2 maja Dnia Flagi. Dodaje jednak, że nie oznacza to, iż młodzi ludzie nie chcą już pamiętać o tych, którzy oddali życie, ale nie osiągnęli sukcesu. – Na przykład w powstaniu warszawskim czy w Katyniu. Tutaj również pojawia się wiele ciekawych i oryginalnych inicjatyw uczczenia ich pamięci – podkreśla prof. Szpociński.

Zdaniem prof. Waldemara Parucha patriotyzm środowisk kibicowskich i młodych ludzi nie powinien dziwić. – Wchodzącym w dorosłe życie, rozpoczynającym własne kariery zawodowe trudno się odnaleźć w obecnej rzeczywistości. Szukają więc wzorców w pokoleniu II RP, w którym patriotyzm, ten radosny, pozytywny, był pielęgnowaną wartością – mówi historyk.

Od kilku lat silnie angażujemy się w przypominanie Polakom o zwycięskim powstaniu wielkopolskim – mówi "Rz" Marcin Kawka ze stowarzyszenia Wiara Lecha skupiającego zagorzałych kibiców Lecha Poznań. Spontanicznie i bez pomocy urzędników czy polityków wpadli na pomysł zorganizowania w niedzielę Marszu Zwycięstwa. Tak chcą upamiętnić rocznicę rozejmu w Trewirze z 16 lutego 1919 r., który zakończył działania zbrojne w powstaniu wielkopolskim i sprawił, że region znalazł się w granicach II RP.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Historia
Skarb z austriackiego zamku trafił do Polski
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama