Reklama

Dalsze dzieje rozwoju telewizji

Prawniczo-patentowe awantury sprawiły, że rozwój telewizji w USA przebiegał wolniej, niż wynikałoby to z pomysłowości wynalazców. Tymczasem w Europie bez przeszkód ze strony drapieżnego kapitału i uciążliwych prawników rodziła się inna linia rozwoju telewizji.

Aktualizacja: 07.05.2020 17:07 Publikacja: 07.05.2020 15:40

Studio w amerykańskiej telewizji NBC, lata 30. XX wieku

Studio w amerykańskiej telewizji NBC, lata 30. XX wieku

Foto: Getty Images

Poprzedni odcinek tego cyklu artykułów poświęconych historii odkryć i wynalazków miał tytuł: „Kto wymyślił telewizję?" („Rzecz o Historii", 24 kwietnia 2020 r.). Zainteresowanych czytelników namawiam, żeby przed czytaniem tego odcinka zajrzeli do tamtego sprzed dwóch tygodni i poznali rolę, jaką w rozwoju telewizji odegrała polityka.

Jak pisałem w poprzednim odcinku, w USA podwaliny pod nowoczesną telewizję kładł rosyjski emigrant Władimir Zworykin. Opatentował on koncepcję telewizji opartej na użyciu zarówno w nadajniku, jak i w odbiorniku lamp elektronowych. Swój wniosek patentowy zgłosił początkowo w 1923 roku, potem uzupełnił go w 1925 roku, a patent otrzymał dopiero w 1928 roku, co spowodowało, że za twórcę pierwszego systemu telewizyjnego uznawany jest Szkot John Baird. Ale dla analizujących historię techniki specjalistów nie ulega wątpliwości, że koncepcje Zworykina były wcześniejsze i technicznie doskonalsze.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Historia
Jak się zaczął i skończył Skype
Historia
Paweł Łepkowski: Okupacyjne fantazje Hitlera
Historia
Języki na wymarciu. Co pomoże im przetrwać - dzieci czy AI?
Historia
Kim naprawdę był Hans Kloss
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama