Oko Wielkiego Brata

Czym jest umieszczony na odwrocie banknotu jednodolarowego symbol niedokończonej piramidy, nad którą unosi się „wszechwidzące oko”? To pytanie nasunęła mi trwająca na tegorocznym Forum Ekonomicznym w Davos dyskusja o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą rozwój sztucznej inteligencji.

Publikacja: 18.01.2024 21:00

Na odwrocie amerykańskiego banknotu jednodolarowego po lewej stronie umieszczono „wszechwidzące oko”

Na odwrocie amerykańskiego banknotu jednodolarowego po lewej stronie umieszczono „wszechwidzące oko” na tle piramidy. Swoim kształtem nawiązuje ono do staroegipskiego symbolu zawsze otwartego oka boga Horusa lub Ra. Dla starożytnych Egipcjan było najpotężniejszym amuletem. Zwolennicy teorii spiskowych wskazują, że na Wielkiej Pieczęci Stanów Zjednoczonych została także umieszczona dewiza iluminatów „Novus Ordo Seclorum” (Nowy Porządek Wieków). W rzeczywistości wpisanie frazy zaczerpniętej z czwartej eklogi Wergiliusza zaproponował Charles Thomson, sekretarz Kongresu Kontynentalnego ze stanu Pensylwania i wielki miłośnik łaciny.

Niektórzy widzą w tym symbolu oznakę opatrzności – oko Boga pilnujące poczynań ludzkości. Inni postrzegają je jako złowrogą sygnaturę sił, które niczym orwellowski Wielki Brat cały czas próbują przekroczyć próg naszej wolności i prywatności, aby mieć kontrolę absolutną nad naszym gatunkiem. Emblemat przypomina oko Saurona, zatrważającej bezosobowej postaci władcy Mordoru w stworzonej przez J.R.R. Tolkiena mitologii Śródziemia.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Historia
Przypadki szalonego Kambyzesa II
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Historia
Paweł Łepkowski: Spór o naturę Jezusa
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Do odnalezienia drugi dół śmierci
Historia
Paweł Łepkowski: „Największy wybuch radości!”
Historia
Metro, czyli dzieje rozwoju komunikacji miejskiej Część II