W najnowszej serii felietonów opisuję historię rozwoju metra. Pokazuję, jak ono powstawało w różnych regionach świata; omówiłem już Europę i obie Ameryki, a w poprzednim felietonie opisałem Japonię i Chiny, w których metro rozwinęło się na dużą skalę. W tym felietonie będzie mowa o innych krajach azjatyckich.
Czytaj więcej
W Tokio pierwszą linię uruchomiono 30 września 1927 r., co wówczas dało Japonii pierwsze miejsce...
Tajwan
To państwo nieuznawane przez Chiny i przez większość krajów świata (nikt nie chce się narażać potężnym Chinom), położone na dużej wyspie i kilku małych sąsiednich wysepkach. Powszechnie uważa się je za jedno z najbardziej rozwiniętych na świecie. Stolicą jest Tajpej, miasto mające 2,5 mln mieszkańców i ponad 9 mln w całej aglomeracji miejskiej. Tajpej w 1996 r. dorobiło się metra, które obecnie ma 153 km długości i obsługuje 117 stacji.
Na tej niewielkiej wyspie jeszcze dwa miasta posiadają metro. Są to: Kaohsiung (2,8 mln mieszkańców), w którym metro zbudowano w 2008 r. i ma ono prawie 60 km długości i 76 stacji, oraz Taoyuan (2 mln mieszkańców), gdzie pierwszą linię metra otwarto w 2017 r.
Indie rywalizują z Chinami
Krajem, który dąży do tego, by dorównać ogromnym Chinom, są Indie. Pod względem powierzchni (3,3 mln km²) Indie ustępują Chinom (9,6 mln km²), lecz przewyższają je pod względem liczby ludności (prawie 1,5 mld w Indiach i 1,4 mld w Chinach). W sprawach związanych z techniką Indie usiłują dorównać Chinom, ale jeszcze stale są na drugim miejscu. Rozważane tu systemy metra są w Indiach znacznie uboższe niż w Chinach.