Kim byli mafiosi II Rzeczpospolitej

Zorganizowana przestępczość rozwijała się w przedwojennej Warszawie nie gorzej niż w Chicago. Jej przywódcy mogli działać bezkarnie dzięki powiązaniom ze światem polityki i służb specjalnych.

Publikacja: 12.03.2020 21:00

Gangsterzy z warszawskiego targowiska Kercelak udają się w asyście policjantów na rozprawę sądową (4

Gangsterzy z warszawskiego targowiska Kercelak udają się w asyście policjantów na rozprawę sądową (4 lipca 1932 r.)

Foto: NAC

13 marca 1932 r. przed salonikami prasowymi i sklepami w całej Polsce nagle ustawiły się długie kolejki. Tego dnia wszedł do sprzedaży 11. numer „Tajnego Detektywa" – najpopularniejszego przedwojennego brukowca opisującego skandale kryminalne, obyczajowe i polityczne. Na pierwszej stronie zapowiedziano obszerny artykuł o „warszawskiej mafji terrorystycznej", którą po wielu miesiącach drobiazgowego śledztwa udało się rozbić policji. Czytelnikom zaprezentowano nazwiska i zdjęcia oskarżonych bandytów, ówczesne prawo nie wymagało bowiem ochrony danych ani wizerunku. Jeśli dla kogoś była to sensacja, to na pewno nie dla warszawskich kupców. Ci bowiem od kilku lat stykali się z bandytami i nie pragnęli już nigdzie oglądać ich twarzy, nawet w prasie. Największe poruszenie w ówczesnej Polsce wywołały jednak nie wizerunki zbirów, ale informacja, że kierował nimi Łukasz Siemiątkowski zwany „Tasiemką" – były żołnierz Legionów Piłsudskiego, a później radny Warszawy, mający szerokie kontakty w świecie polityki.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Historia
Przypadki szalonego Kambyzesa II
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Historia
Paweł Łepkowski: Spór o naturę Jezusa
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Do odnalezienia drugi dół śmierci
Historia
Paweł Łepkowski: „Największy wybuch radości!”
Historia
Metro, czyli dzieje rozwoju komunikacji miejskiej Część II