Giganci, którzy zmienili świat

W drugiej połowie XIX wieku Ameryka musiała się szybko podnieść z kolan po wyniszczającej wojnie secesyjnej. Nastał czas przemysłowców, odkrywców, wynalazców i konstruktorów, wśród których jeden zrewolucjonizował transport.

Aktualizacja: 11.04.2021 19:14 Publikacja: 08.04.2021 15:44

Ford T – najpopularniejszy samochód w historii amerykańskiej motoryzacji. Na zdjęciu: model czterocy

Ford T – najpopularniejszy samochód w historii amerykańskiej motoryzacji. Na zdjęciu: model czterocylindrowy z 1908 r.

Foto: Library of Congress

Henry Ford I urodził się 30 lipca 1863 r. na farmie w Greenfield Township. Jego ojciec William Ford pochodził z irlandzkiej rodziny. Rodzina matki, pani Mary Ford z domu Litogot, pochodziła z Belgii.

Henry nie miał wykształcenia technicznego, ale miał przyrodzony zmysł techniczny. Do legendy przeszły jego nieustanne naprawy zegarków przyjaciół i znajomych. Odbył liczne praktyki w warsztatach mechanicznych, przy czym w jego młodym umyśle kiełkowały pomysły o produkcji masowej, np. zegarków. Nie znosił natomiast pracy na farmie, choć jakiś czas po śmierci matki w 1876 r. musiał prowadzić gospodarstwo. W 1878 r. 15-letni Henry Ford zbudował swój pierwszy silnik parowy. 13 lat później rozpoczął pracę w Edison Illuminating Company, w której szybko awansował. Już w 1893 r. został mianowany naczelnym inżynierem tych zakładów. Zarabiał wtedy wystarczająco dużo, aby móc rozpocząć prace nad projektem swojego życia – silnikiem spalinowym. Już wtedy nie stronił też od polityki. W 1894 r. został nawet członkiem Loży Masońskiej Palestyny z numerem 357.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Historia
Przypadki szalonego Kambyzesa II
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Historia
Paweł Łepkowski: Spór o naturę Jezusa
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Do odnalezienia drugi dół śmierci
Historia
Paweł Łepkowski: „Największy wybuch radości!”
Historia
Metro, czyli dzieje rozwoju komunikacji miejskiej Część II