Henry Ford I urodził się 30 lipca 1863 r. na farmie w Greenfield Township. Jego ojciec William Ford pochodził z irlandzkiej rodziny. Rodzina matki, pani Mary Ford z domu Litogot, pochodziła z Belgii.
Henry nie miał wykształcenia technicznego, ale miał przyrodzony zmysł techniczny. Do legendy przeszły jego nieustanne naprawy zegarków przyjaciół i znajomych. Odbył liczne praktyki w warsztatach mechanicznych, przy czym w jego młodym umyśle kiełkowały pomysły o produkcji masowej, np. zegarków. Nie znosił natomiast pracy na farmie, choć jakiś czas po śmierci matki w 1876 r. musiał prowadzić gospodarstwo. W 1878 r. 15-letni Henry Ford zbudował swój pierwszy silnik parowy. 13 lat później rozpoczął pracę w Edison Illuminating Company, w której szybko awansował. Już w 1893 r. został mianowany naczelnym inżynierem tych zakładów. Zarabiał wtedy wystarczająco dużo, aby móc rozpocząć prace nad projektem swojego życia – silnikiem spalinowym. Już wtedy nie stronił też od polityki. W 1894 r. został nawet członkiem Loży Masońskiej Palestyny z numerem 357.
W 1896 r. światło dzienne ujrzał pierwszy pojazd Forda poruszany silnikiem spalinowym. Nosił on nazwę Quadricycle i miał koła rowerowe. Projektem zainteresował się Thomas Edison. To on zachęcał Forda do dalszych prób, kiedy ten przechodził załamania. Wreszcie Ford odniósł sukces. W 1903 r. wyprodukowano pierwszy model samochodu Ford A, którego cena wynosiła 750 dol. Na początku XX wieku przeszło połowa samochodów produkowanych w USA miała markę Ford. Następcą modelu A i C był Ford Model N, który w odróżnieniu od poprzedników miał czterocylindrowy silnik umieszczony z przodu. Model N kosztował 500 dol. Wyprodukowano zawrotną wówczas ilość 7000 sztuk. Produkcja tego modelu została zakończona w 1908 r.
Produkcja taśmowa
Pod koniec lat 90. XIX wieku, kiedy w umyśle Henry'ego Forda dojrzewała idea samochodu dla każdej amerykańskiej rodziny, pewien producent wanien David Dunbar Buick (1854–1929) zainwestował swoje oszczędności w produkcję samochodów z silnikiem spalinowym. W maju 1903 r. powstała firma Buick Motor Company. W 1908 r. kupił ją William Crapo Durant (1861–1947), który 16 września 1908 r. założył holdingowy koncern General Motors (GM). Już na początku swej działalności w 1903 r. Ford Motor Company napotkało trudności ze strony organizacji Licencjonowanych Producentów Aut. W 1907 r. sprawa znalazła się w sądzie. Ford wygrał ją cztery lata później, po pierwszej apelacji. Jedną z kluczowych innowacji w fabrykach Forda było wprowadzenie w 1913 r. ruchomej taśmy montażowej (fordyzm). Robotnik miał jedno niezmienne stanowisko pracy i wykonywał tę samą czynność przy montażu. To była rewolucja: przed jej wprowadzeniem praca przy montażu podwozia trwała około 728 minut, a system taśmowy zredukował tę operację do 93 minut. W 1911 r. powstał najsłynniejszy model fabryki Henry'ego Forda – Ford T. Konstruktor postawił tym razem na prostotę konstrukcji i łatwość w wymienianiu części zamiennych. Dzięki produkcji taśmowej nowy model Forda T zjeżdżał z taśmy co trzy minuty. Wszystkie samochody tego modelu miały czarny kolor, o czym sam Ford powiadał, że „Każdy klient może kupić samochód pomalowany na dowolny kolor, pod warunkiem, że będzie to czarny".
Inną ważną innowacją było skrócenie dnia pracy z dziesięciu do ośmiu godzin i zwiększenie zarobków do 5 dol. za dzień pracy. Trzyzmianowy system pracy spowodował, że produkcja nigdy się nie zatrzymywała. Marzeniem Henry'ego Forda było to, żeby każdy Amerykanin mógł pozwolić sobie na kupno samochodu marki Ford. To spowodowało ogromny wzrost popularności tego przemysłowca. Pojawiły się nawet hasła „Ford na prezydenta". On sam nie był ani trochę zainteresowany działalnością polityczną. Podczas I wojny światowej zwrócił uwagę na konieczność stworzenia sił powietrznych i transportu lotniczego. Żeby temu sprostać, założył Ford Airline Company, ale nie odniósł na tym polu znaczących sukcesów. Ford był zagorzałym pacyfistą i przeciwnikiem włączenia USA do I wojny światowej, lecz kiedy w 1917 r. Amerykanie przystąpili do wojny po stronie ententy, jego zakłady stały się jednym z najważniejszych dostawców uzbrojenia dla armii amerykańskiej.