Artykuł pochodzi z miesięcznika "Uważam Rze Historia"
Od 22 listopada 1918 r., a więc od chwili wycofania się wojsk ukraińskich z miasta, zaczyna się liczące tysiąc stron „Kalendarium Lwowa 1918–1939" Agnieszki Biedrzyckiej (wyd. Universitas). Jego podstawą są informacje z prasy lwowskiej. Kalendarium przedstawia codzienne życie miasta. Ceny żywności, inwestycje miejskie i uchwały lwowskich władz, strajki, działalność instytucji oraz stowarzyszeń, rocznice ważnych wydarzeń, coroczne Targi Wschodnie, wizyty dostojników. W 1922 r. piłkarskie mistrzostwo Polski zdobyła pierwszy raz Pogoń Lwów. Rok 1935 zapisał się wyemitowaniem setnej audycji „Wesołej lwowskiej fali" i pierwszym wpisem matematyka, profesora Stefana Banacha w słynnej „Księdze szkockiej". W 1936 r. we Lwowie pojawiły się pociągi motorowe (lukstorpedy) jadące z prędkością 100 km/godz. Czas podróży do Tarnopola skrócił się o połowę.
Lwów miał kłopoty z zaopatrzeniem w wodę, problemy z kurzem i błotem na ulicach. Pisano o fatalnym stanie chodników, upadku świetności dawnej stolicy Galicji, cmentarzach jako miejscu schadzek oraz zabaw półświatka. O ucieczce małpy doświadczalnej z instytutu profesora Weigla. O mszy w katedrze łacińskiej za duszę Rudolfa Valentino, a jednocześnie potępieniu przez arcybiskupa lwowskiego takich niemoralnych tańców jak fokstrot i charleston. W ogłoszeniach proponowano małżeństwo za obietnice wyrobienia posady lub za pomoc finansową oraz oddanie w dobre ręce malutkich dzieci.
Ukraińscy zamachowcy
Codziennym życiem miasta bardzo często wstrząsały wydarzenia dramatyczne, a nawet tragiczne, mające swe źródło w konfliktach polsko-ukraińskich i polsko-żydowskich, a także społecznych. Spisy ludności nie operowały kryterium narodowościowym. Pytano o religię i język. Jeśli Polaków utożsamia się stereotypowo z katolikami, to w 1921 r. było we Lwowie 51 proc. katolików, ale do języka polskiego przyznawało się dużo więcej mieszkańców, bo 62 proc. Wyznania mojżeszowego było 35 proc. ludności, ale mniej, bo 25 proc., deklarowało posługiwanie się w życiu codziennym językiem żydowskim. Grekokatolików było 12 proc., natomiast 9 proc. używało języka ruskiego, czyli ukraińskiego.
Konflikt zbrojny o Lwów spowodował, że w 1921 r. polscy studenci domagali się, by na uniwersytet nie mieli wstępu ci, którzy nie walczyli o niepodległość Polski, a nawet byli jej wrogami. Żądali nieprzyjmowania na uczelnię Ukraińców i Żydów. Senat Uniwersytetu Jana Kazimierza zdecydował, że pierwszeństwo będą mieli ci, którzy służyli w Wojsku Polskim.