Od średniowiecza zarówno na ówczesnych ziemiach polsko-litewskich, jak i w innych częściach Europy zmarłych chowano albo w kościołach, albo w ich bezpośrednim otoczeniu. Wynikało to z głęboko zakorzenionego przeświadczenia o potrzebie bliskości wobec Boga. Pochówki wewnątrz kościołów były oczywiście bardziej prestiżowe. Z tego też względu pozwalali sobie na nie tylko najbogatsi, jak również osoby duchowne. Elita budowała krypty grobowe, nad którymi częstokroć wznoszono monumentalne grobowce albo wręcz całe kaplice, gdzie regularnie odbywały się nabożeństwa za dusze pochowanych. Do dziś stanowią one trwałe i spektakularne świadectwo ówczesnych obyczajów pogrzebowych, będąc nierzadko wybitnymi dziełami rzeźby lub architektury.
Czytaj więcej
Osoby prywatne lub stowarzyszenia chcące upamiętnić bohaterów spoczywających w wojennej mogile muszą pamiętać o konieczności uzyskania pozwolenia wojewody.
Medyczne oświecenie
Zmiana sposobu myślenia, mającego przełożenie na regulacje prawne, nastąpiła dopiero w drugiej połowie XVIII w. Stało się tak przede wszystkim z powodu rozwoju wiedzy medycznej, a ściślej – obaw o negatywny wpływ rozkładających się ciał na zdrowie żywych, którzy znajdują się w ich pobliżu (np. w kościele). Szczególne znaczenie dla tej swoistej ogólnoeuropejskiej rewolucji, w tym zwłaszcza dla ziem polskich, miała sytuacja w katolickiej Francji. W 1765 r. zakazano pochówków w granicach Paryża (wyłączając jedynie duchowieństwo i najbogatszych). Jedenaście lat później Ludwik XVI wydał edykt, który całkowicie zakazywał pochówków w miastach i tym samym nakazywał wyprowadzenie cmentarzy na obszary podmiejskie. W efekcie doszło do likwidacji np. największej ówczesnej nekropolii Paryża, czyli Cmentarza Niewiniątek. Tego typu działania spotykały się jednak z oporem zwłaszcza ze strony niższego duchowieństwa, które obawiało się m.in. utraty intratnych dochodów związanych zarówno z samymi pochówkami, jak i upamiętnieniami, mszami za zmarłych itp.
Pierwsze cmentarze „polowe”
Pierwsze ślady recepcji francuskiej idei tzw. cmentarza polowego (czyli znajdującego się „w polu”) pochodzą już z przełomu lat 1776 i 1777 r. Wówczas biskup poznański Andrzej Młodziejowski przygotował projekt zarządzenia o cmentarzach „za miastem Warszawą”. Stolica przynależała wówczas do diecezji poznańskiej. Pierwsze przykłady wdrażania tej idei są jednak nieco późniejsze. Co więcej, nie dotyczą Warszawy, ale np. Płocka, gdzie pierwsza „polowa” nekropolia miała działać od 1780 r. (choć brak dokładnych źródeł potwierdzających tę datę). Zapewne nie było przypadkiem, że ówczesnym biskupem płockim był Michał Jerzy Poniatowski, brat króla Stanisława Augusta. Późniejszy prymas należał do najważniejszych promotorów oświeceniowych reform społecznych i kościelnych w Rzeczypospolitej.
Czytaj więcej
Po raz pierwszy przeprowadzono prace archeologiczne na żydowskim cmentarzu w Polsce zgodnie z przepisami o ochronie zabytków i żydowskim prawem religijnym.