W wieku XVI z Nowego Świata płynęły do Hiszpanii ogromne bogactwa, jakie Hernán Cortés, Francisco Pizarro i inni konkwistadorzy wysyłali do Korony Hiszpańskiej po spacyfikowaniu Meksyku, Peru i Wysp Morza Karaibskiego. Okręty hiszpańskie załadowane złotem, srebrem, drogimi kamieniami i przyprawami korzennymi regularnie przecinały Atlantyk z wyrastających jak grzyby po deszczu portów wybrzeża atlantyckiego obu kontynentów amerykańskich.
Wraz z bogaceniem się Hiszpanii zaczęła się bogacić także Anglia. Około 1563 r. na Morzu Karaibskim pojawił się korsarz Francis Drake, który łamiąc wszelkie obyczaje handlowe, postanowił przemocą przełamać monopol handlowy Hiszpanów i Portugalczyków. Drake był dzieckiem morza. We flocie angielskiej zrobił niebywałą karierę od chłopca okrętowego aż do godności szlachcica i admirała. Jego protektorem był żeglarz sir John Hawkins, pod którego okiem młody marynarz uczył się pirackiego fachu. Korsarstwo było formą rozbójnictwa morskiego, po cichu aprobowaną przez samą królową Elżbietę I. Napady na karawele i karaibskie kolonie hiszpańskie zasilały skarbiec koronny bardziej niż wszystkie inne roczne dochody królestwa. W 1577 r. Elżbieta I pozwoliła na ekspedycję Drake'a w kierunku Karaibów, która wkrótce zamieniła się w drugie po wyprawie Magellana opłynięcie całej kuli ziemskiej.
Policzek wymierzony Filipowi II
W 1534 r., 42 lata po przełomowych odkryciach dokonanych przez Krzysztofa Kolumba, król Anglii Henryk VIII zerwał religijne pęta, jakimi Rzym paraliżował jego matrymonialne i polityczne plany. Za przykładem reformacyjnych ruchów w Europie kontynentalnej korona angielska utworzyła swój własny Kościół, którego głową został król. Po śmierci Henryka VIII w 1547 r. na tronie zasiadł jego syn Edward VI, którego matką była królowa Jane Seymour. Młody monarcha był gorliwym protestantem, ale rządził w kraju, gdzie połowa społeczeństwa pozostawała katolikami. Edward VI zmarł w wieku zaledwie 16 lat. 19 lipca 1553 r. na tron wstąpiła jego starsza siostra przyrodnia Maria I Tudor, córka Henryka VIII i Katarzyny Aragońskiej. W przeciwieństwie do brata Maria była fanatyczną katoliczką, która postanowiła brutalnie rozprawić się z protestantami i związać kraj z arcykatolickim Królestwem Hiszpanii. 25 lipca 1554 r. z inicjatywy cesarza Karola V Maria poślubiła jego syna Filipa, regenta Hiszpanii i księcia Asturii. Na podstawie układu ślubnego Filip przyjął tytuł króla Anglii.
Małżeństwo Marii I Tudor i Filipa II miało cechy związku Iure uxoris, co oznaczało, że oboje mieli takie same prawa i równoważną pozycję w państwie. Na protestantów, którzy nazwali królową „Krwawą Mary", a jej męża „Szatanem Południa", zaczęły spadać krwawe represje. Anglikanizm musiał poczekać na lepsze czasy i zejść do podziemi na kilka lat. Małżeństwo podstarzałej Marii i młodego Filipa nie było udane. Po kilkunastu miesiącach spędzonych razem okazało się, że królewska para nie będzie miała potomstwa. Zniesmaczony Filip opuścił Anglię, aby od 1555 r. objąć rządy namiestnika Niderlandów. Rok później jego ojciec abdykował, a Filip wstąpił na tron Hiszpanii jako Filip II Habsburg.
Maria I zmarła bezpotomnie 11 listopada 1558 r. Przed śmiercią wahała się, czy nie zgładzić swojej młodszej siostry Elżbiety, która była owocem „grzesznego" związku jej ojca z Anną Boleyn. Uznała jednak, że taki czyn byłby śmiertelnym grzechem. Z bólem odchodziła z tego świata, wiedząc, że władzę obejmie po niej żarliwa protestantka Elżbieta, która niewątpliwie rozprawi się z katolikami. Nie myliła się. Jedną z pierwszych decyzji nowej królowej Elżbiety I było odrzucenie propozycji ślubu złożonej przez katolickiego króla Hiszpanii Filipa II. Do dzisiaj nie wiadomo, dlaczego Filipowi zależało na tym związku. Powodem nie było na pewno powiększenie terytorium imperium hiszpańskiego, które rozciągało się od obu Ameryk, poprzez Afrykę, Indie Wschodnie, aż po Filipiny. Władca Hiszpanii miał jednak obsesję na punkcie dwóch spraw: powiększania swojego państwa i działalności misyjnej. Być może ślub z protestantką Elżbietą też był postrzegany jako jakaś próba nawrócenia angielskiej władczyni na katolicką ścieżkę wiary.