Reklama

Midlands

Na początku XVIII w. na równinach środkowej Anglii zapłonęły pierwsze wielkie piece hutnicze opalane koksem, a nie, jak wcześniej, drewnem. Ich łuny zwiastowały początek rewolucji przemysłowej. Od czasów, gdy przepyszni, zakuci w srebrzyste zbroje rycerze zwaśnionych dwóch róż ścierali się ze sobą na polach Midlands, upłynęły tylko nieco ponad dwa stulecia.

Aktualizacja: 20.06.2008 09:48 Publikacja: 20.06.2008 09:46

Midlands

Foto: EAST NEWS

W następnych wiekach na tych ziemiach rodziły się wielki przemysł i współczesna gospodarka. To właśnie w „fabryce świata”, jak nazywano środkową Anglię, James Watt budował swe pierwsze maszyny parowe. Dawne manufaktury rozrosły się w pracujące dzień i noc fabryki, a rzemieślnicze osady zmieniły się w liczące setki tysięcy mieszkańców robotnicze miasta. Największe z nich to Birmingham, przemysłowy moloch, drugi na Wyspach po Londynie ośrodek miejski.

Ale Midlands mają też inne oblicze. Na wschodzie i południu – np. w okolicach Stratford-upon-Avon, miasta Szekspira – to nadal wiejska Anglia, uwieczniona na obrazach Turnera czy Constable’a. W tej krainie zielonych pól, łąk i strzyżonych żywopłotów nad stawami pełnymi ptactwa wznoszą się wciąż wiekowe mury starych szlacheckich rezydencji, z których wiele nadal jest w rękach potomków rycerzy Ryszarda III i Henryka Tudora.

U stóp Ambion Hill – niewielkiego, otoczonego dziś żywopłotem wzniesienia na zachód od osady Sutton Cheney, z którego Ryszard III poprowadził swą ciężką jazdę do ostatniej szarży, wznosi się niewielka kamienna budowla. To studnia, z której król pił wodę, w chwili gdy bitwa przybierała już zły dla niego obrót. Miejsce jego śmierci, oznaczone ka- mieniem z pamiątkową tablicą, znajduje się około kilometra dalej, opodal wsi Shenton – w zagajniku między rozwidleniem dróg Ambion Lane i Shenton Lane a kanałem Ashby i ostatnią stacją zabytkowej kolei Battlefield Line Railway.

Wciąż trwają spory, gdzie właściwie stoczono bitwę. Niektórzy historycy uważają, że dalej na zachód, niż się sądzi, za dzisiejszym kanałem, w pobliżu drogi z Daddlington do Shenton, na skraju dawnych mokradeł Redemoor. Wiadomo jednak, że wszystko rozstrzygnęło się na polach między Shenton, Daddlington i Sutton Cheney – te rolnicze osiedla tworzą niemal równoramienny trójkąt o boku ok. 3 km. Samo Bosworth, a właściwie Market Bosworth, to malownicze miasteczko położone nieco dalej na północ, 4 – 5 km od centrum obsługi turystycznej i muzeum bitwy zbudowanego w sąsiedztwie Ambion Hill. Na polu bitwy urządzono sieć szlaków turystycznych i ścieżek edukacyjnych z tablicami informacyjnymi w miejscach najważniejszych wydarzeń. Jedna z nich wskazuje miejsce, gdzie zgromadził swe wojska Henryk Tudor. To niewielka łąka służąca dziś – a pewnie i w średniowieczu – za pastwisko dla owiec.

Siedem ulic starego Leicester zbiega się u stóp wiktoriańskiej wieży zegarowej. Ale najstarszy zabytek miasta to rzymskie łaźnie – zaliczane do największych w kraju – z czasów cesarza Hadriana. Jedna trzecia ludności Leicester pochodzi z Azji. Stolica hrabstwa Leicestershire, w sercu starej Anglii, to dziś najbardziej orientalne miasto w Wielkiej Brytanii.

Reklama
Reklama

Kolebka brytyjskiego przemysłu, znana również z dzielnicy jubilerów liczącej pół tysiąca zakładów złotniczych. Miasto nad kanałami, którymi dawniej płynęły barki z węglem, a dziś kolorowe łodzie wycieczkowe.

Miasto, gdzie urodził się, tworzył i umarł William Szekspir – jego grób znajduje się przed głównym ołtarzem kościoła Holy Trinity – jest celem pielgrzymek miłośników teatru z całego świata. Przedstawienia Royal Shakespeare Company od ponad dwóch wieków gromadzą komplety widzów. Dom, gdzie urodził się wielki dramatopisarz, to jedno z najtłumniej odwiedzanych muzeów w Anglii. Mniej osób zagląda do malowniczego domku pod strzechą, w którym mieszkała w dzieciństwie żona Szekspira Anna Hathaway.

Klasyczny pod względem architektonicznym angielski zamek średniowieczny, największy w tym kraju.

Most wybudowany w 1779 r. nad rzeką Severn to najstarszy żelazny most na świecie, symbol rewolucji przemysłowej. Na kompleks muzeów i skansenów w wąwozie Ironbridge składają się m. in.: zrekonstruowane miasteczko przemysłowe Blists Hill Victorian Town, stara kopalnia naturalnych bitumitów oraz fabryki porcelany i fajek.

Dojazd:

? do Birmingham latają z Warszawy samoloty tanich linii Norwegian (od 445 zł), a z Rzeszowa i Bydgoszczy Ryanairu (od 280 zł), bilet linii regularnych kosztuje ok. 1200 zł, lot z przesiadką np. w Kopenhadze (SAS) lub Amsterdamie (KLM)

Reklama
Reklama

? pociąg z Birmingham do Leicester – 11 funtów szterlingów (GBP), autobus – 6,6 GBP

? autobus Leicester – Market Bosworth, skąd 4,5 km pieszo – 4,4 GBP (bilet dzienny)

? samochodem na pole bitwy z Leicester 25 km, koszt 2 GBP, z Birmingham 45 km, koszt 3,5 GBP

? wynajęcie samochodu od 35 GBP dziennie

? wstęp do Centrum Dziedzictwa (muzeum bitwy) – 6 GBP

Hotele:

Reklama
Reklama

? Bosworth Hall, Bosworth Market – od 40 GBP

? Millers, Tamworth – od 35 GBP

? Legacy Falcon, Stratford-upon-Avon – 34 GBP

? Royal Arms, Sutton Cheney – 32 GBP

? Campanile, Leicester – od 27 GBP

Reklama
Reklama

? 1 funt szterling (GBP) – 4,3 zł

Historia
Artefakty z Auschwitz znów na aukcji w Niemczech. Polski rząd tym razem nie reaguje
Historia
Julia Boyd: Po wojnie nikt nie zapytał Niemców: „Co wyście sobie myśleli?”
Historia
W Kijowie upamiętniono Jerzego Giedroycia
Historia
Pamiątki Pierwszego Narodu wracają do Kanady. Papież Leon XIV zakończył podróż Franciszka
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama