Wraz z bliźniaczym „Gromem" została zamówiona w brytyjskiej stoczni John Samuel White & Co., Ltd z East Cowes, mającej przebogate doświadczenie w projektowaniu i budowie kontrtorpedowców. Okręt powstawał według polskiej specyfikacji, sporządzonej m.in. na podstawie doświadczeń z użytkowania dwóch pierwszych kontrtorpedowców – „Burzy" i „Wichra", zbudowanych kilka lat wcześniej we Francji. Umowę podpisano w 1935 r. i w rok później odbyła się uroczystość wodowania „Błyskawicy". W końcu listopada 1937 r. na okręcie podniesiono polską banderę i wreszcie 1 grudnia nowy kontrtorpedowiec zawinął do portu w Gdyni. Był to na owe czasy okręt bardzo nowoczesny, w trakcie prób osiągnął rewelacyjną prędkość przeszło 40 węzłów. Znaczny procent wyposażenia „Błyskawicy" dostarczono z Polski (m.in. szwedzkie armaty), w tym część pochodziła z krajowych fabryk.
Jednostka weszła w skład dywizjonu kontrtorpedowców, który (bez „Wichra")
30 sierpnia 1939 r., realizując plan „Pekin", wypłynął z Polski i skierował się do Wielkiej Brytanii, dokąd dotarł szczęśliwie 1 września 1939 r. W ciągu całej wojny okręt przepłynął blisko 150 tys. mil morskich i uczestniczył w dziesiątkach konwojów i innych operacji na Morzu Północnym, Atlantyku i Morzu Śródziemnym. Jeśli chodzi o zatopiony/ zniszczony sprzęt przeciwnika (okręty i samoloty) bilans „Błyskawicy" nie jest może imponujący, ale i zadania, jakie stawiano kontrtorpedowcom/niszczycielom polegały przede szystkim na patrolowaniu i osłonie konwojów. W 1947 r. jednostka powróciła do kraju i aż do lat 70. pozostawała w służbie (w końcowym okresie, jako okręt szkolny, a następnie pozbawiona napędu platforma artylerii przeciwlotniczej w Świnoujściu).
W związku z pogarszającym się stanem „Burzy" będącej od lat 60. okrętem-muzeum postanowiono zastąpić ją w tej roli właśnie „Błyskawicą". Stało się to w maju 1976 r. Od tej pory „Błyskawica" cumuje nieprzerwanie (poza okresami gruntownych re-montów) przy Skwerze Kościuszki w Gdyni, będąc filią Muzeum Morskiego. W 1987 r.
została odznaczona Krzyżem Złotym Virtuti Militari. Oczywiście 75-letnia historia, a zwłaszcza okres przeszło 30-letniej niezwykle intensywnej eksploatacji (przede wszystkim służba w czasie wojny) spowodowały, iż „Błyskawica" nie jest już tym samym okrętem, który w 1937 r. wchodził do gdyńskiego portu.