Narodziny Bizancjum

17 stycznia 395 r. cesarz Teodozjusz Wielki oficjalnie podzielił Imperium Rzymskie na dwie niezależne od siebie części. Wschodnią, ze stolicą w Konstantynopolu, przekazał pod władanie swojemu starszemu synowi, 17-letniemu Arkadiuszowi. Łacińska część zachodnia miała pozostać pod panowaniem młodszego syna, 11-letniego Honoriusza.

Publikacja: 17.01.2025 04:37

Spotkanie cesarza bizantyjskiego Justyniana z arcybiskupem Rawenny Maksymianem. Obok cesarza i arcyb

Spotkanie cesarza bizantyjskiego Justyniana z arcybiskupem Rawenny Maksymianem. Obok cesarza i arcybiskupa stoją trzej duchowni oraz dwaj dostojnicy dworscy – mozaika absydy, bazylika San Vitale w Rawennie (Emilia-Romania, Włochy)

Foto: Wikimedia Commons/CC 3.0/Roger Culos

Uważam, że sformułowanie, iż Imperium Rzymskie się rozpadło, jest nadużyciem. Należałoby raczej napisać, że ono się bardzo pokojowo i ewolucyjnie podzieliło. Wyznaczenie władców obu jego części było jedynie zwieńczeniem procesu, który trwał od ponad dwóch stuleci. Początków państwa bizantyjskiego należy bowiem szukać już w pierwszych dekadach III w. Rozpad imperium nie wynikał jedynie z odmienności kulturowych i językowych jego mieszkańców, ale głównie z przyczyn ekonomicznych, które jaskrawo odsłoniły się podczas kryzysu gospodarczego w III stuleciu. Wschodnie prowincje po prostu znacznie lepiej sobie z nim poradziły, choć bez wątpienia także boleśnie odczuły jego skutki.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Historia
Metro w krajach azjatyckich Część I: Japonia i Chiny
Historia
Przemysł amerykański wygrał wojnę
Historia
D-Day. Jak Hitler zareagował na wieść, że rozpoczęło się lądowanie w Normandii
Historia
Przypadki szalonego Kambyzesa II
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Historia
Paweł Łepkowski: Spór o naturę Jezusa