Reklama

Auschwitz – brama piekła

Niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau był miejscem, w którym zabijanie stało się taśmowym procesem produkcyjnym. W latach 1940–1945 Niemcy zamordowali tam sześć razy więcej ludzi, niż zginęło łącznie podczas ataku atomowego na Hiroszimę i Nagasaki.

Publikacja: 24.01.2025 04:36

Brama główna niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau

Brama główna niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau

Foto: PerSona77/Wikipedia

W całych dziejach ludzkości tylko dwie katastrofy naturalne – chińskie powodzie z 1887 i 1931 r. – pochłonęły jednorazowo więcej ofiar niż niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau. Chociaż takich przedsionków piekła było i nadal jest na świecie wiele, to w żadnym nie zamordowano tak wielu niewinnych ludzi, co w KL Auschwitz-Birkenau. Podobnie jak wielu historyków w tym artykule stosuję jedynie niemiecką nazwę tego obozu. Robię to z szacunku dla zasłużonego w dziejach Polski miasta Oświęcimia. O grodzie tym wspominają czeskie i niemieckie zapiski kronikalne sprzed ośmiu wieków. Jego zlatynizowana nazwa „Oszwyancim” pojawia się na kartach napisanej w latach 1470–1480 „Księgi dobrodziejstw diecezji krakowskiej” kanonika krakowskiego księdza Jana Długosza.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Historia Polski
Grób Nieznanego Żołnierza – milczący świadek historii
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Historia Polski
Fryderyk Chopin i organy
Historia Polski
Awantura o Krakowskie Przedmieście. Jak Warszawa gra w filmach?
Historia Polski
Amerykanie odnaleźli zabytek zrabowany z Gołuchowa w czasie wojny
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Historia Polski
Wątpliwa reputacja Wehrmachtu w kampanii polskiej 1939 r.
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama