Ale także powojenna ruina państwa polskiego, bieda, kryzys... Magiczne czasy, kiedy wszystko było po raz pierwszy – wolność i automobile, samoloty i radio, kino i kabaret. To wszystko, i o wiele więcej można zobaczyć, posłuchać i niemal dotknąć na niecodziennej wystawie: „Dwudziestolecie. Oblicza nowoczesności”, którą zorganizowało Muzeum Historii Polski na Zamku Królewskim w Warszawie.
Obchodzona w tym roku 90. rocznica odzyskania niepodległości jest pretekstem, by zaprosić widzów do podróży w dwudziestolecie międzywojenne. Nie będzie to jednak zwykła wystawa rocznicowa, przeciwnie – wprowadzi widza w wielowątkową opowieść o życiu naszych rodziców i dziadków. Tematem i hasłem przewodnim wystawy jest nowoczesność, bowiem zderzenie z nowoczesnością było jednym z największych znaków rozpoznawczych epoki.
Ekspozycja wprowadzi w nastrój i atmosferę epoki. Zwiedzający będą mogli poznać życie społeczne, zajrzeć do kawiarni literackiej i kina. Kiedy mowa o radiu, nie jesteśmy skazani na oglądanie martwych skrzynek. Zapisy głosowe pierwszych audycji radiowych pozwolą nam się dowiedzieć, czego słuchano, a poliwizyjne kino – uświadomić sobie czar dawnych gwiazd, ich kostiumy i elegancję słowa.
Opowieść rozpoczyna się od trudnych lat 1918 - 1921, kiedy kształtowały się granice państwa polskiego i jego ustrój. W kolejnej sali możemy dowiedzieć się więcej o życiu politycznym i społecznym II RP. Ówczesnemu życiu politycznemu daleko jest do współczesnych standardów demokratycznych: II RP to zabójstwo Narutowicza, zamach majowy, zmilitaryzowane bojówki. Ale też bogactwo różnych form aktywności publicznej, która nie ustała nawet w trudnych latach 30. Na wystawie możemy obejrzeć zdjęcia, kroniki PAT i przysłuchać się debacie sejmowej.
Jedną z najważniejszych odmienności przedwojennej Polski w stosunku do czasów dzisiejszych była jej wielokulturowość. Zróżnicowanie mieszkańców Rzeczypospolitej pokazane jest poprzez stroje i naczynia liturgiczne oraz bogaty materiał ikonograficzny ukazujący obrzędy charakterystyczne dla głównych wyznań.