Kumpel z przeszłości. 1944 LIVE

„Sosna” i „Kostek” przez 63 dni korespondują z młodzieżą

Aktualizacja: 31.07.2010 12:24 Publikacja: 31.07.2010 00:19

„Sosna”

„Sosna”

Foto: Fotorzepa

Autorzy projektu „Kumpel z Przeszłości. 1944 Live” chcieli sprawić, żeby doniosłe wydarzenia sprzed lat nie były tylko zakurzoną kartą historii, a niepodległościowy zryw mieszkańców stolicy Polski z czasów II wojny światowej stał się na chwilę częścią teraźniejszości. „Kumpel z Powstania” to projekt zainspirowany 65. rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Na największym portalu społecznościowym – Facebook – stworzono profile dwojga młodych ludzi – „Sosny” i „Kostka”.

[wyimek] [link=http://www.rp.pl/temat/516002_Muzy_stolicy__44.html]Muzy stolicy '44[/link][/wyimek]

„Sosna” i „Kostek” przez 63 dni, czyli tyle, ile trwało powstanie, relacjonują jego przebieg, odwołując się do emocji i angażując młodych ludzi do tworzenia user generated content. Piszą językiem ówczesnej młodzieży, opowiadają o swoich codziennych przeżyciach oraz umieszczają zdjęcia i filmy odzwierciedlające atmosferę tamtego okresu. Aktualizowane przez nich codziennie facebookowe profile stanowią prywatną kronikę Powstania Warszawskiego widzianego oczami dwojga młodych ludzi. Dzięki temu udało się zaprząc nowe technologie do zakrzywienia czasu i podróży do 1944 roku. „Kostek” i „Sosna” stali się jednymi z najpopularniejszych postaci prywatnych na polskim Facebooku. Razem mają ponad 4000 przyjaciół, którzy komentowali ich wpisy i toczyli żywe dyskusje na temat powstania. Łącznie powstało blisko 1500 godzin dyskusji wygenerowanych przez wpisy i komentarze użytkowników social mediów, uzupełnionych o zdjęcia z okresu Powstania Warszawskiego, filmy powstańcze i filmowe wypowiedzi ekspertów historyków.

Krótkie wpisy, zdjęcia i filmiki oddają klimat powstania oraz w prosty i przystępny sposób komunikują kolejne wydarzenia. Interaktywny charakter Facebooka został wykorzystany do wzbudzania dyskusji na temat relacjonowanych wydarzeń. Autorzy projektu przygotowali quizy dotyczące bohaterów powstania, a dzięki możliwości komentowania wpisów dali osobom śledzącym losy „Kostka” i „Sosny” możliwość udziału w tworzeniu historii opowiadanej na ich profilach. Założeniem projektu była również promocja postaci „Sosny” i „Kostka” przy użyciu narzędzi typowych dla środowiska Facebook – m.in. poleceń, wskazań „lubię to” itp.

Projekt realizowany jest głównie na Facebooku, ale wykracza również poza jego ramy. Postaci „Sosny” i „Kostka” pojawiały się też offline, zapraszając do ulicznej gry „zrzuty”, rekonstruując uliczne walki. Na podstawie wskazówek umieszczonych na profilu „Sosny” internauci musieli znaleźć w Warszawie miejsca zrzutów alianckich (broń namalowaną sprayem na murze), sfotografować znalezisko, a zdjęcie umieścić na profilu „Kostka”.

Na potrzeby publikacji we wpisach „Sosny” i „Kostka” nakręcono kilka krótkich „scen historycznych” z ich udziałem. W realizacji filmów wzięła udział profesjonalna grupa rekonstruująca wydarzenia historyczne związana ze Stowarzyszeniem Tradycji Armii Krajowej, Grupa Rekonstrukcji Historycznej „Czata 49” oraz Harcerska Grupa Historyczna „Wigry”.

Na zakończenie projektu odbyło się spotkanie, na którym przyjaciele „Sosny” i „Kostka” mieli okazję poznać kulisy realizacji projektu, porozmawiać z „powstańcami” oraz posłuchać recytacji najciekawszych wpisów odczytanych przez studentów szkoły aktorskiej.

O akcji poinformowały największe polskie media: telewizja, radio, dzienniki ogólnopolskie, media internetowe oraz blogi etc. Temat pojawił się w głównych wydaniach programów informacyjnych, w prime time w telewizji publicznej. O projekcie pisano nie tylko w kontekście wydarzeń historycznych, ale również nowoczesnych metod edukacyjnych. Ponad 5 mln widzów dowiedziało się o projekcie z relacji telewizyjnych (główne wydania wiadomości) oraz radiowych (ponad 84 tys. radiosłuchaczy). W najważniejszych gazetach codziennych pojawiły się artykuły opisujące realizację projektu.

„Sosna” i „Kostek” – w sytuacji, gdy Facebook dopiero stawał się popularny w Polsce – mieli prawie 4000 przyjaciół, którzy komentowali ich 800 wpisów. Pod wpisami bohaterów pojawiały się bardzo emocjonalne komentarze kibicujących im młodych fanów. Sami zamieszczali informacje o toczących się w mieście aktualnych wydarzeniach związanych z obchodami rocznicy, przekazywali dane historyczne z Muzeum Powstania Warszawskiego oraz dzielili się także organizowanymi przez siebie akcjami upamiętniającymi powstanie, takimi jak marsze, murale, happeningi.

(Na podstawie materiału Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy)

[b]Czytaj też specjalny dodatek[/b] - [link=http://www.rp.pl/temat/515213_66__rocznica_Powstania_Warszawskiego.html]66. rocznica Powstania Warszawskiego[/link]

Autorzy projektu „Kumpel z Przeszłości. 1944 Live” chcieli sprawić, żeby doniosłe wydarzenia sprzed lat nie były tylko zakurzoną kartą historii, a niepodległościowy zryw mieszkańców stolicy Polski z czasów II wojny światowej stał się na chwilę częścią teraźniejszości. „Kumpel z Powstania” to projekt zainspirowany 65. rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Na największym portalu społecznościowym – Facebook – stworzono profile dwojga młodych ludzi – „Sosny” i „Kostka”.

[wyimek] [link=http://www.rp.pl/temat/516002_Muzy_stolicy__44.html]Muzy stolicy '44[/link][/wyimek]

Pozostało 87% artykułu
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Historia
Archeologia rozboju i kontrabandy