Autorzy projektu „Kumpel z Przeszłości. 1944 Live” chcieli sprawić, żeby doniosłe wydarzenia sprzed lat nie były tylko zakurzoną kartą historii, a niepodległościowy zryw mieszkańców stolicy Polski z czasów II wojny światowej stał się na chwilę częścią teraźniejszości. „Kumpel z Powstania” to projekt zainspirowany 65. rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Na największym portalu społecznościowym – Facebook – stworzono profile dwojga młodych ludzi – „Sosny” i „Kostka”.
[wyimek] [link=http://www.rp.pl/temat/516002_Muzy_stolicy__44.html]Muzy stolicy '44[/link][/wyimek]
„Sosna” i „Kostek” przez 63 dni, czyli tyle, ile trwało powstanie, relacjonują jego przebieg, odwołując się do emocji i angażując młodych ludzi do tworzenia user generated content. Piszą językiem ówczesnej młodzieży, opowiadają o swoich codziennych przeżyciach oraz umieszczają zdjęcia i filmy odzwierciedlające atmosferę tamtego okresu. Aktualizowane przez nich codziennie facebookowe profile stanowią prywatną kronikę Powstania Warszawskiego widzianego oczami dwojga młodych ludzi. Dzięki temu udało się zaprząc nowe technologie do zakrzywienia czasu i podróży do 1944 roku. „Kostek” i „Sosna” stali się jednymi z najpopularniejszych postaci prywatnych na polskim Facebooku. Razem mają ponad 4000 przyjaciół, którzy komentowali ich wpisy i toczyli żywe dyskusje na temat powstania. Łącznie powstało blisko 1500 godzin dyskusji wygenerowanych przez wpisy i komentarze użytkowników social mediów, uzupełnionych o zdjęcia z okresu Powstania Warszawskiego, filmy powstańcze i filmowe wypowiedzi ekspertów historyków.
Krótkie wpisy, zdjęcia i filmiki oddają klimat powstania oraz w prosty i przystępny sposób komunikują kolejne wydarzenia. Interaktywny charakter Facebooka został wykorzystany do wzbudzania dyskusji na temat relacjonowanych wydarzeń. Autorzy projektu przygotowali quizy dotyczące bohaterów powstania, a dzięki możliwości komentowania wpisów dali osobom śledzącym losy „Kostka” i „Sosny” możliwość udziału w tworzeniu historii opowiadanej na ich profilach. Założeniem projektu była również promocja postaci „Sosny” i „Kostka” przy użyciu narzędzi typowych dla środowiska Facebook – m.in. poleceń, wskazań „lubię to” itp.
Projekt realizowany jest głównie na Facebooku, ale wykracza również poza jego ramy. Postaci „Sosny” i „Kostka” pojawiały się też offline, zapraszając do ulicznej gry „zrzuty”, rekonstruując uliczne walki. Na podstawie wskazówek umieszczonych na profilu „Sosny” internauci musieli znaleźć w Warszawie miejsca zrzutów alianckich (broń namalowaną sprayem na murze), sfotografować znalezisko, a zdjęcie umieścić na profilu „Kostka”.