Aktualizacja: 01.05.2019 23:42 Publikacja: 01.05.2019 18:22
Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński
Dokładnie 15 lat temu, 2 maja 2004 r., po raz pierwszy obchodziliśmy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt poselski w tej sprawie złożył w 2003 r. Edward Płonka z PO.
Pomysł powstał w zasadzie już dwa lata wcześniej w Międzywodziu na wyspie Wolin. W szkołach nie uczono o tym najbardziej powszechnym symbolu narodowym, a Ministerstwo Edukacji Narodowej się tym nie interesowało. Opracowałem projekt zmian w obowiązującej wówczas ustawie o symbolach narodowych, który zakładał m.in. ustanowienie Dnia Flagi. Napisałem uzasadnienie. Projekt został przyjęty w 2002 roku na II zjeździe Stowarzyszenia Rodu Rodziewiczów, którego byłem prezesem. Przyjęta uchwała obligowała nas do podjęcia obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej, czyli zebrania 100 tys. podpisów, lub do znalezienia 15 posłów, którzy podjęliby poselską inicjatywę ustawodawczą. To wspólne działanie pomysłodawców tego dnia ze Stowarzyszenia Rodu Rodziewiczów i posła Edwarda Płonki dało efekt. Dzień Flagi stał się świętem państwowym.
W dniach 4–11 lutego 1945 r. Roosevelt, Churchill i Stalin zdecydowali m.in. o tym, że ZSRR otrzymał „zwierzchnictwo” nad Polską i jedną trzecią Niemiec. Nasz kraj utracił też Kresy Wschodnie na rzecz Związku Radzieckiego.
Każdy, kto jadąc do Waszyngtonu, spodziewa się ujrzeć monumentalną rezydencję najpotężniejszego człowieka na świecie, jest zawiedziony jej rozmiarami.
W czasie II wojny światowej, gdy Związek Radziecki stał się sojusznikiem aliantów przeciwko III Rzeszy, uruchomiono gigantyczny projekt ALSIB w celu dostarczenia z Alaski do ZSRR amerykańskich samolotów przeznaczonych na front.
Zdjęcia paparazzi z ostatniej publicznej egzekucji we Francji spowodowały, że władze zrezygnowały z tej metody karania przestępców. Pokaz miał działać odstraszająco, a był jedynie rozrywką dla gawiedzi.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
W kultowym serialu z czasów PRL Jacek Zajdler grał rolę charyzmatycznego przywódcy bandy Karioki. W prawdziwym świecie aktor wspierał antykomunistyczną opozycję. Z pobudek moralnych, bo polityką się nie interesował.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Transpłciowość, szybkie rozwody, możliwość zaprzeczenia ojcostwa. To nie wątki z amerykańskiego serialu, tylko nasza polska rzeczywistość, także ta prawna.
Interesujące stają się sprawy polityków chronionych immunitetami. Wiele ich działań to tylko zasłony dymne.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył największą w historii karę w wysokości ponad 27 mln zł na Pocztę Polską za niezgodne z prawem przetwarzane danych 30 mln obywateli przy okazji tzw. wyborów kopertowych. Ukarano też Ministerstwo Cyfryzacji.
Czy deregulacja przyniesie realne korzyści? Jaką rolę w tym procesie odegra Rafał Brzoska? Prof. Elżbieta Chojna-Duch ocenia plany rządu i wskazuje kluczowe wyzwania związane z eliminacją barier prawnych.
Sławomir Mentzen spotkał się w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego z prezydentem Andrzejem Dudą. Spotkanie dotyczyło m.in. kwestii bezpieczeństwa, ale Mentzen ujawnił, że rozmawiał z Dudą również o kampanii wyborczej. Polityk Konfederacji wyjaśnił, że spotkanie odbyło się z jego inicjatywy.
Gdy jest zagrożenie ze strony Rosji i Białorusi, powinny być budowane nie tylko zapory inżynieryjne, ale też pola minowe. Ministrowie państw bałtyckich rekomendują wycofanie się z konwencji ottawskiej, która zakazuje stosowania min przeciwpiechotnych.
- Kiedy po wyborach 2023 roku nastąpiła zmiana władzy, a ministrem sprawiedliwości został Adam Bodnar, można było mieć nadzieje, że wszystko wejdzie na prawidłowe tory. Niestety, okazało się inaczej - mówił na antenie TOK FM sędzia Sądu Rejonowego w Nysie Mariusz Ulman.
Branża kolejowa jest podzielona w sprawie budowy Kolei Dużych Prędkości. Część specjalistów obawia się, że projekt osuszy budżet i zabraknie na budowę kolei regionalnych, które przewożą większość pasażerów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas