Klęska Japonii w 1945 r. i zrzucenie dwóch bomb atomowych na Hiroszimę oraz Nagasaki było szokiem dla mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni. Wraz z odradzającym się zrujnowanym krajem, dotkniętym nędzą i korupcją, odradzała się świadomość ludzi, którym okupant amerykański zaszczepiał nowe zachodnie wzorce życia sprzeczne z obyczajowością potomków samurajów.
W odruchu buntu przeciw tym przemianom niektórzy japońscy twórcy postanowili ku pokrzepieniu japońskich serc przypomnieć swoim rodakom czasy, kiedy życiem wojowników kierował kodeks bushido. Wśród nich był reżyser filmowy Akira Kurosawa.
Poeta filmu
Najsłynniejszy japoński filmowiec urodził się 23 marca 1910 r. w Tokio. W wieku 25 lat, wkrótce po tym, jak jego starszy brat Heigo popełnił samobójstwo, Akira Kurosawa rozpoczął pracę asystenta reżysera w studio filmowym Photo Laboratories znanym jako P.C.L. W późniejszym okresie studio przekształciło się w wytwórnię filmową Toho. Pracował w niej z wieloma reżyserami, wśród których najważniejszym dla jego rozwoju twórczego był Kajir? Yamamoto, który awansował Kurosawę do rangi szefa asystentów reżysera po zaledwie roku pracy.
W ciągu następnych lat Kurosawa doskonalił się w sztuce filmowej, pogłębiając swe umiejętności scenariuszowe, pracę z aktorami, oświetlenie planu i naukę montażu. Jego ostatnim filmem jako asystenta reżysera był obraz „Uma" z 1941 r. Następne były już samodzielną pracą reżyserską.
Praca nad filmem rozpoczyna się od pomysłu i scenariusza, który czasami przypomina autonomiczne dzieło literackie, jak w przypadku scenariuszy Ingmara Bergmana. O głównej roli scenariusza Kurosawa opowiadał tak: „Mówisz, że nie możesz zrozumieć scenariusza, bo nie potrafisz odgadnąć ludzkiego serca, które samo w sobie jest niemożliwe do zrozumienia. Jeśli naprawdę skupiasz się na poznaniu psychologii człowieka, przeczytaj scenariusz jeszcze raz i złap jego sedno".