Reklama
Rozwiń

Statek z latawcem

Największe współczesne żaglowce są dziełem Zygmunta Chorenia i zostały wybudowane w polskich stoczniach.

Publikacja: 31.12.2011 00:01

Dar Młodzieży

Dar Młodzieży

Foto: Fotorzepa, BK Beata Kitowska

Długi na 133 m „Royal Clipper" (niedokończony „Gwarek"), liczący 109 m „Dar Młodzieży" i pięć bliźniaczych jednostek dla Rosji Sowieckiej zwodowała Stocznia Gdańska. Choreń, absolwent Politechniki Gdańskiej, prowadzi biuro konstrukcyjne Choren Design and Consulting. Zaprojektował 17 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy.

Mimo unikalnego doświadczenia nie zaprojektował towarowego statku żaglowego – armatorzy nie ufają temu napędowi. Tego nastawienia nie zmienia nawet drożejące paliwo. Branża się spodziewa, że ciężki olej napędowy będzie w najbliższych dekadach drożał średnio 2,5 procent rocznie. W tym roku kosztował 500 dol. za tonę. Od 2013 roku cenę powiększy dodatkowy podatek węglowy (za emisję C02), a w 2020 roku za emisję siarki.

Wiatr jest nieprzewidywalny, dlatego nie wiadomo, kiedy statek dotrze na miejsce. Nie ma także pomysłu, co zrobić z żaglami podczas sztormów. Silne wiatry pochylają statki, co jest niebezpieczne dla ładunku i samej jednostki. Żagle, nawet zwinięte, stawiają dodatkowy opór, gdy jednostka idzie na silniku. Maszty i olinowanie stałe, które mogą zająć do 81 procent długości kadłuba, utrudniają załadunek.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Historia
07 potyka się o własne nogi. Odtajnione akta ujawniły nieznane fakty o porwaniu Bohdana Piaseckiego