Reklama

Jak ochronić zatopiony niszczyciel ORP "Kujawiak"

Leżący u wybrzeży Malty wrak ORP „Kujawiak" powinien zostać uznany za grób wojenny.

Aktualizacja: 28.04.2015 23:20 Publikacja: 28.04.2015 22:35

ORP „Kujawiak” zatonął w czerwcu 1942 roku

ORP „Kujawiak” zatonął w czerwcu 1942 roku

Foto: Wikipedia

Z takim wnioskiem wystąpiło polskie Ministerstwo Kultury do Owena Bonniciego – szefa resortu sprawiedliwości, kultury i samorządów Malty. Nasze władze oczekują, że zakazane zostanie nurkowanie do wnętrza wraku.

– Wnioskowaliśmy o to od kilku miesięcy. Nie można zapominać, że zginęło tam 13 polskich marynarzy – mówi nam Roman Zajder, prezes Stowarzyszenia Wyprawy Wrakowe.

To właśnie to stowarzyszenie jesienią 2014 roku zorganizowało ekspedycję „The Hunter for L72", w czasie której odnaleziono wrak tego polskiego niszczyciela.

Zajder uważa, że nie powinno być przyzwolenia na nurkowanie do wraku, a także zabieranie z niego jakichkolwiek artefaktów.

Po przyjęciu polskiego wniosku władze maltańskie mogą nanieść na mapy dokładną pozycję wraku ORP Kujawiak (teraz nie jest ona podawana), a w promieniu kilkuset metrów od obiektu wprowadzić zakaz nurkowania.

W podobny sposób chronione są zatopione w czasie wojny inne statki i okręty, na których zginęli ludzie. U polskich wybrzeży Bałtyku objęte ochroną są wraki niemieckich statków „Goya" i „Steuben", które w 1945 roku zostały zatopione przez sowieckie okręty podwodne. Zginęło w nich kilka tysięcy osób.

W połowie czerwca w 73. rocznicę zatonięcia ORP „Kujawiak" nad wrakiem zostanie zorganizowana uroczystość upamiętniająca śmierć polskich marynarzy. Odbędzie się ona z ceremoniałem wojskowym. Nad okrętem zostaną wrzucone do wody wieńce, oddana zostanie też salwa honorowa. W uroczystości wezmą udział przedstawiciele polskiego rządu, władz maltańskich, Uniwersytetu Maltańskiego (opiekuje się wrakiem) oraz Stowarzyszenia Wyprawy Wrakowe.

– Chcielibyśmy także zaprosić na nie przedstawicieli rodzin marynarzy – dodaje Roman Zajder.

Reklama
Reklama

Stowarzyszenie ufundowało tablicę pamiątkową poświęconą marynarzom, którzy zginęli na „Kujawiaku". Zostanie ona wmurowana w centrum stolicy Malty – Valetty. Umieszczone zostały na niej nazwiska poległych.

Również w czerwcu zostanie zorganizowana kolejna wyprawa, w czasie której wrak będzie zinwentaryzowany, zostaną m.in. wykonane zdjęcia i film.

ORP „Kujawiak" spoczywa kilka mil od wybrzeży Malty, na wysokości portu Valetta, na głębokości około 100 metrów. Kadłub zachował się w całości. Jego odkrycie poprzedziły lata poszukiwań archiwalnych.

– Między innymi prowadziliśmy kwerendy w archiwach. Niezwykle pomocne były dokumenty, które otrzymaliśmy od Chrisa Kraskiego, który mieszka w USA. Jego ojciec był marynarzem na okręcie w czasie rejsu, gdy wszedł on na minę. Przez sześć godzin czekał w wodzie na ratunek – tłumaczy Zajder.

ORP„Kujawiak" należał do klasy nowoczesnych niszczycieli brytyjskich Hunt. W 1938 roku Polska zamówiła kilka takich jednostek. „Kujawiak" został zwodowany już po wybuchu wojny, 30 października 1940 roku. Służbę pod polską banderą rozpoczął 30 maja 1941 roku. W trakcie służby przebył 32 tys. mil morskich, uczestniczył w pięciu operacjach, 11 patrolach, w eskorcie czterech konwojów oceanicznych i 69 przybrzeżnych, 112 razy na jego pokładzie ogłaszano alarmy przeciwlotnicze.

Jego ostatnią misją był udział w operacji „Harpoon", w czasie której ochraniał alianckie transportowce wiozące zaopatrzenie dla Malty. Po stoczonej bitwie „Kujawiak" wszedł na minę. Zniknął pod wodą w nocy z 15 na 16 czerwca 1942 roku. Część załogi zdołała się uratować.

Historia
Julia Boyd: Po wojnie nikt nie zapytał Niemców: „Co wyście sobie myśleli?”
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Historia
W Kijowie upamiętniono Jerzego Giedroycia
Historia
Pamiątki Pierwszego Narodu wracają do Kanady. Papież Leon XIV zakończył podróż Franciszka
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama