Reklama
Rozwiń

W oczach wroga

Propaganda III Rzeszy po zakończeniu kampanii 1939 r. przedstawiała ją jako „spacerek”. Co innego wynika z relacji niemieckich żołnierzy

Publikacja: 26.08.2012 16:00

W oczach wroga

Foto: Flash Press Media/Getty Images/Universal Histroy Archive

Podobno uznanie w oczach nieprzyjaciela jest najwyższą formą zadośćuczynienia za żołnierski trud. Jeżeli tak, to polscy żołnierze broniący ojczyzny podczas kampanii 1939 r. spisali się znakomicie. Z zachowanych wspomnień Niemców walczących w Polsce wyłania się bowiem zupełnie inny obraz wojny niż z późniejszych enuncjacji machiny propagandowej Josepha Goebbelsa.

Niemieckie mass media po zakończeniu kampanii 1939 r. robiły wszystko, aby ośmieszyć pokonanego przeciwnika i jego siły zbrojne. Twierdziły, że Polacy bronili się tylko 18 dni, że walczyli fatalnie, wykazali się brakiem kompetencji i ducha bojowego. Wojna miała obnażyć prymitywizm polskiej myśli wojskowej, czego wymownym przykładem miały być rzekome szarże naszych ułanów na czołgi.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Historia
Kim naprawdę był Hans Kloss
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama