Reklama

Krótka wycieczka po historii Kaukaskiej Albanii i jej Kościoła autokefalicznego

W Azerbejdżanie, w tym w Karabachu, znajdują się liczne świątynie i inne zabytki dziedzictwa architektonicznego starożytnego państwa Kaukaskiej Albanii i Kościoła Albańskiego.

Publikacja: 24.07.2025 21:00

Albański Patriarchat Gandzasar, fotografia z XIX wieku

Albański Patriarchat Gandzasar, fotografia z XIX wieku

Foto: materiały z ambasady azerbejdżanu

Albański Kościół Autokefaliczny, znany również jako Autokefaliczny Prawosławny Kościół Albanii, jest jednym z najstarszych nie tylko na Kaukazie, ale w całym świecie chrześcijańskim i ma pochodzenie apostolskie. Najstarsza świątynia w Kaukaskiej Albanii, kościół św. Elizeusza we wsi Kisz na terytorium Azerbejdżanu, jest dziś jedną z najstarszych świątyń w świecie chrześcijańskim, zbudowaną w I wieku. Za pierwszych głosicieli chrześcijaństwa uważa się św. Apostoła Bartłomieja i ucznia św. Apostoła Tadeusza – św. Elizeusza, wyświęconego przez apostoła Jakuba w Jerozolimie. To właśnie św. Elizeusz zbudował pierwszą chrześcijańską świątynię we wsi Kisz – matce kościołów na Kaukazie, a na początku IV wieku albański król Urnair przyjął chrześcijaństwo jako religię państwową.

Kościół we wsi Kisz (Sheki, Azerbejdżan)

Kościół we wsi Kisz (Sheki, Azerbejdżan)

Foto: materiały z ambasady azerbejdżanu

Od rzeki Araz do ostróg Wielkiego Kaukazu

Starożytna Kaukaska Albania (nazwa własna: Aran) istniała w formie jednostek państwowych (IV w. p.n.e. – VIII w. n.e.) przez ponad 1000 lat, a następnie przez kolejne około 1000 lat w formie małych, półniezależnych bytów aż do XVIII wieku. Od czasów starożytnych do wczesnego średniowiecza starożytne państwo albańskie znajdowało się w przybliżeniu w tych samych granicach: od rzeki Araz na południu do ostróg Wielkiego Kaukazu na północy i odegrało ważną rolę w historii ludów kaukaskich. W niektórych okresach granice Albanii przebiegały wzdłuż rzeki Kura lub były podzielone pomiędzy kilka podmiotów państwowych. W średniowieczu rządzili tu Aranszachowie, Atabekowie z Arany i inni.

Z historycznego punktu widzenia, naród azerbejdżański jest jednym z głównych spadkobierców historycznego i kulturowego dziedzictwa historycznej Albanii, której terytorium praktycznie pokrywa się z obecnymi granicami Republiki Azerbejdżanu. Obecnie w naukach historycznych przyjmuje się formę nazwy „Albania” pochodzącą ze starożytnych źródeł greckich, podczas gdy pierwotna nazwa to „Aran” (ar-Ran, Ran).

Czytaj więcej

Azerbejdżan: pierwsza świecka republika na muzułmańskim Wschodzie i jej relacje z Polską w latach 1918–1920
Reklama
Reklama

W azerbejdżańskich, gruzińskich, irańskich, tureckich, syryjskich i innych (także ormiańskich – przyp. redakcji) źródłach średniowiecznych nazwa jest wskazywana jako: Aran, Ranik, Aluan, Agvan. Termin „Albania” pochodzi ze źródeł antycznych i rzymskich, a następnie we współczesnej nauce europejskiej pojawiły się pojęcia: Kaukaska Albania i Kościół Albański. W dzisiejszych czasach mówi się tak w językach europejskich, żeby nie pomylić tego z Albanią w Europie. Państwo Aran, czyli Kaukaska Albania, to jedno ze starożytnych państw w regionie Kaukazu Południowego, jedno z pierwszych, które przyjęło chrześcijaństwo jako religię państwową.

Albańskie piśmiennictwo

Odegrało ono ważną rolę w rozprzestrzenianiu się i ustanowieniu chrześcijaństwa w regionie, za pośrednictwem którego od połowy IV wieku zostały przetłumaczone z języków syryjskiego i greckiego Biblia i inna literatura teologiczna. Dowodem na to jest odkrycie przez członka Akademii Nauk Gruzji prof. Zazy Aleksidze w 1996 r. albańskiego palimpsestu (M/8t-13, M/5sh-50) w klasztorze św. Katarzyny na Górze Synaj. Odkrycie kompletnego lekcjonarza w języku albańskim jest bezpośrednią oznaką obecności rozwiniętego piśmiennictwa chrześcijańskiego w Albanii. Profesor Aleksidze zaznaczył, iż informacje zawarte w źródłach – a dotyczące istnienia tłumaczeń na język albański Ksiąg Proroków, Ewangelii i Apostoła – zostały w pełni potwierdzone przez znalezisko na Synaju. Lekcjonarz mogą posiadać jedynie osoby mające pełny tekst Biblii w swoim języku ojczystym.

„Należy także zwrócić uwagę na fakt, że niektóre czytania odnalezione w Albańskim Lekcjonarzu nie występują w najstarszych ormiańskich i gruzińskich lekcjonarzach. Ta okoliczność być może wskazuje, że Albański Lekcjonarz nie jest tłumaczeniem z żadnego z tych języków, lecz powstał samodzielnie na podstawie zaginionego obecnie lekcjonarza greckiego” – stwierdza prof. Aleksidze.

W VIII–XII w. albańskie formacje państwowe i Kościół zaczęły słabnąć; znaczącą rolę odegrały w tym kampanie arabskie na Kaukazie. Ale już w IX stuleciu naród turkijski ponownie przejęli inicjatywę, stopniowo wypierając Arabów nie tylko z Kaukazu, ale także z Azji Zachodniej, Anatolii, Bliskiego Wschodu i Maghrebu. Naród turkijski, który przeszedł na islam, ostatecznie stał się władcą kalifatu i stworzył szereg innych podmiotów państwowych.

Jednocześnie znaczna część narodu turkijskiego przyjęła prawosławie i monofizytyzm, odgrywając kluczową rolę w średniowiecznych formacjach państwowych Kaukazu i sąsiednich regionów. Turkijskie klany Kipczaków, które przyjęły monofizytyzm i dyofizytyzm, zbliżywszy się do klanów gruzińskich, albańskich i innych, stały u początków odrodzenia Kaukaskiej Albanii i jej Kościoła. Ważną rolę w historii naszego regionu odegrało księstwo Khachen ze swoim centrum w Gandzasar, które istniało w X–XVI w. Pierwsza wzmianka o Gandzasarze pojawiła się w połowie X stulecia za sprawą ormiańskiego katolikosa Ananie Mokatsi w kościelnym przesłaniu „O kłopotach w domu Aghvank”, gdzie władca Gandzasaru został wymieniony wśród albańskich dostojników niezależnych od Kościoła ormiańskiego. O istnieniu patriarchatu w Gandzasarze wskazano w komentarzach do tłumaczenia „Księgi Historii” XVII-wiecznego autora Arakela Davrijetsi: „Trony patriarchalne istniały również w Jerozolimie, Sis, Akhtamar i Gandzasar”.

Klasztor Gandzasar stolicą albańskich katolików

Kolejne kampanie podbojowe Złotej Ordy w XIII wieku spowodowały upadek muzułmańskich turkijskich formacji państwowych i rozkwit albańskiego księstwa i patriarchatu Chaczen z centrum w Gandzasar, gdzie znajdowała się katedra albańskiego Katolikosa i powstała duża liczba budowli sakralnych, które świadczą o wysokim wzroście architektury. Złota Orda w walce z muzułmańskimi narodami turkijskimi opierała się na lokalnych władcach chrześcijańskich.

Reklama
Reklama

Należy szczególnie zauważyć, że władca Khachen Hasan Jalal Dawla (1215–1261), który był potomkiem albańskich Mihranidów, nazywał siebie Atabek z Khachen, wskazuje na turkijski ślad i wpływ na to na wpół niezależne księstwo. Od 1240 r. wzrosła rola biskupów Gandzasaru z rodziny Hasan-Jalala. Następnie klasztor Gandzasar stał się stolicą albańskich katolików. Od tego czasu albański Katolikosat nosi nazwę Gandzasar.

Od 1634 r. Patriarchat Gandzasaru został zmuszony do uznania prymatu Katolikosa Eczmiadzynu, niemniej jednak w sprawach wyświęcania albańskich katolikosów w dalszym ciągu omijał naczelne ormiańskie. Niestety, obecnie zespół klasztorny Gandzasar, podobnie jak wiele innych świątyń znajdujących się na terytorium Karabachu, przeszedł liczne zmiany, rekonstrukcje i „renowacje”, których celem była ormianizacja tego albańskiego duchowego dziedzictwa kulturowego i historycznego. Dlatego możemy ocenić pierwotny stan i znaczenie Gandzasaru na podstawie starożytnych rękopisów, a także starych badań i książek. W szczególności dużą warstwę materiału faktograficznego stanowią badania naukowe prof. I.A. Orbeli (1887–1961), prace biskupa Makara Barkhudaryantsa (1834–1906), w których podano stan świątyń, inskrypcji i epitafiów grobowych przed ich całkowitą ormianizacją, która rozpoczęła się na początku połowy XIX w. i trwa do dziś.

Interesujące fragmenty dotyczące historii Kaukaskiej Albanii i Albańczyków są dostępne w książce I.A. Orbeli „Dzieła wybrane” (Erywań 1963). Zdaniem prof. Orbeli ziemie te i księstwo Khachen „były częścią starożytnej Albanii”. Od 1216 do 1238 r. Hasan Jalal zbudował katedrę pod naciskiem albańskiego patriarchy Nersesa Gandzasaru, którą sam Hasan Jalal nazwał „katedrą tronową Albanii”. W Gandzasar pochowani są prawie wszyscy późni albańscy katolicy-patriarchowie, o czym świadczą epigrafia na nagrobkach datowanych nawet na 1828 r.

Według prof. Orbeli i innych badaczy, książę Hasan Jalal Dawla miał braci Zakaria Nasr Dawla i Ivane Atabeg. Jak widzimy, ich imiona i nawiązanie do rodziny Atabeków z Azerbejdżanu wyraźnie pokazują, że ta rodzina książęca nie ma żadnego związku z Ormianami. Nawiasem mówiąc, należy zauważyć, że znany francuski badacz Kaukazu XIX wieku Saint-Martin również napisał, że bracia i otoczenie Hasana Jalala należeli do rodziny Ildegizidów – Atabeków Azerbejdżanu. W inskrypcjach epigraficznych z Gandzasar, za panowania Hasana Jalala, jego tytuł został zapisany jako: „Atabek Khachena”.

XIX wiek: car Rosji znosi albański Katolikosat

W XVII–XVIII w. Patriarchat Gandzasaru stopniowo zaczął tracić na znaczeniu. Po utracie politycznej władzy świeckiej przedstawiciele rodziny Hasana Jalala pozostali jednak władcami duchowymi, patriarchami-katolikosami niezależnego Kościoła Albańskiego aż do początków XIX w., kiedy to rozpoczęła się aneksja północnego Azerbejdżanu do Imperium Rosyjskiego. Początkowo, w 1815 r., ranga albańskiego patriarchy-katolikosa została zniesiona dekretem cara. Od tego czasu prymasem Kościoła Albańskiego był metropolita. Następnie 11 marca 1836 r. car Mikołaj I podpisał specjalne „Rozporządzenie” składające się z 10 rozdziałów i 111 artykułów regulujących stanowisko Kościoła ormiańskiego. Zgodnie z tym dokumentem reskrypt cara w szczególności zniósł albański Katolikosat (Patriarchat Gandzasarski), a wszystkie kościoły, majątek i rękopisy Kościoła Albańskiego przekazano do dyspozycji Kościoła ormiańskiego w Eczmiadzynie. W latach 1909–1910 Święty Synod Rosyjski wyraził zgodę Synodowi Eczmiadzyńskiemu i Konsystorzowi Ormiańsko-Gregoriańskiemu w Erywaniu na zniszczenie starych archiwów podległych diecezji. Najwyraźniej wśród tych archiwów zniszczono zachowane do tej pory archiwa Kościoła Albańskiego.

Reklama
Reklama

Mimo to obecnie w Azerbejdżanie trwa proces odbudowy Kościoła Albańskiego i jego świątyń. Niewielka liczba Udinów jest opiekunami części bogatego duchowego dziedzictwa Kościoła Albańskiego.

Rizvan Huseynov

Autor jest dyrektorem Centrum Historii Kaukazu i profesorem nadzwyczajnym w Departamencie UNESCO.

Albański Kościół Autokefaliczny, znany również jako Autokefaliczny Prawosławny Kościół Albanii, jest jednym z najstarszych nie tylko na Kaukazie, ale w całym świecie chrześcijańskim i ma pochodzenie apostolskie. Najstarsza świątynia w Kaukaskiej Albanii, kościół św. Elizeusza we wsi Kisz na terytorium Azerbejdżanu, jest dziś jedną z najstarszych świątyń w świecie chrześcijańskim, zbudowaną w I wieku. Za pierwszych głosicieli chrześcijaństwa uważa się św. Apostoła Bartłomieja i ucznia św. Apostoła Tadeusza – św. Elizeusza, wyświęconego przez apostoła Jakuba w Jerozolimie. To właśnie św. Elizeusz zbudował pierwszą chrześcijańską świątynię we wsi Kisz – matce kościołów na Kaukazie, a na początku IV wieku albański król Urnair przyjął chrześcijaństwo jako religię państwową.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Historia świata
Airão Velho, miasto widmo w Amazonii
Historia świata
Jak Robert Prevost został biskupem
Historia świata
Aliancka operacja „Gomorra”
Historia świata
Metro w krajach azjatyckich, cześć III. Podziemna kolej w Pjongjangu
Historia świata
Administracja Donalda Trumpa opublikowała dokumenty dotyczące zabójstwa Martina Luthera Kinga
Reklama
Reklama