Na początku XVI wieku chirurgia ograniczała się jedynie do przecinania czyraków i bardzo nieudolnych amputacji rannych na polach bitew. Zabiegi te w większości przypadków kończyły się śmiercią chorego w wyniku wykrwawienia lub zainfekowania rany zarazkami z brudnego ostrza noża chirurgicznego. Dopiero w 1881 roku pierwszą próbę sterylizacji narzędzi chirurgicznych przeprowadził w Berlinie dr Robert Koch. W XVI wieku chirurgia tylko w nielicznych przypadkach odnosiła triumfy. Ale przyczyniła się do rozwoju innej dziedziny wiedzy medycznej – anatomii.
Pierwszy podręcznik anatomii ludzkiej
W 1502 roku na czele katedry chirurgii i anatomii uniwersytetu w Bolonii stanął profesor Giacomo Berengario, który w 1521 roku opublikował obszerne, tysiącstronicowe dzieło „Commentaria”. Dzięki wynalazkowi druku praca Berengario trafiła do wielu uczelni europejskich rozpalając głód wiedzy o budowie ludzkiego ciała i funkcjach poszczególnych jego organów. „Commentaria” stały się pierwszym drukowanym podręcznikiem anatomii, po raz pierwszy łączącym dość proste ilustracje z opisem. To był wielki krok w kierunku opracowania atlasu anatomii z prawdziwego zdarzenia. Dlatego, jak zwraca uwagę David Schneider w „Historii współczesnej medycyny”, Berengaria uznaje się za „pierwszego anatoma dość dobrze rozumiejącego rzeczywiste znaczenie ilustracji anatomicznych”.
Bergario bazował jednak wyłącznie na zewnętrznych oględzinach ciała żywych ludzi. W jego czasach anatomopatologiczna sekcja zwłok była uznawana za profanację ludzkiego ciała jako boskiego dzieła. Już w XIII wieku papież Bonifacy VII zakazał jej wykonywania pod groźbą klątwy. Papieski zakaz powstrzymał rozwój wiedzy medycznej na trzysta lat. Dopiero „Commentaria” Giacomo Berengario na nowo rozbudziły zainteresowanie uczonych ludzką fizjologią.
Berengaria uznaje się za „pierwszego anatoma dość dobrze rozumiejącego rzeczywiste znaczenie ilustracji anatomicznych”.
Balwierze i chirurdzy
Sekcje zwłok były surowo zabronione z dwóch powodów: po pierwsze obowiązywał wspomniany surowy papieski zakaz, po drugie nikt nie dotykał się zwłok także z obawy przed zarażeniem się jakąś chorobą. Ciało zmarłego budziło wstręt, lęk i miało spoczywać w spokoju. Sekcja zwłok dla poznania ludzkiej anatomii była oceniana jako wyjątkowa podłość i barbarzyństwo graniczące z kanibalizmem.