Re-premiera Zewu morza z muzyką Krzesimira Dębskiego

Filmoteka Narodowa udostępnia miłośnikom kina niemego kolejny zrekonstruowany film - „Zew morza". Na re-premierze w stołecznym kinie Iluzjon towarzyszyć mu będzie muzyka na żywo, skomponowana przez Krzesimira Dębskiego.

Aktualizacja: 28.11.2013 11:39 Publikacja: 28.11.2013 09:16

„Zew morza"

„Zew morza"

Foto: Filmoteka Narodowa

Jest to pierwszy w historii polskiej kinematografii film morski, zrealizowany przez Henryka Szaro w 1927 roku według scenariusza popularnego wówczas powieściopisarza Stefana Kiedrzyńskiego. Opowiada o losach Stacha, marzącego o dalekich podróżach, który osiąga cel, zostając oficerem na żaglowcu handlowym. Kiedy Stach zakochuje się w córce właściciela statku, pojawia się zazdrosny bosman. I tak intryga miłosna splata się z sensacyjną akcją. Grają popularne gwiazdy – Maria Malicka, Jerzy Marr i Nora Ney. A w rolę młodego Stacha wciela się dziesięcioletni wtedy Tadeusz Fijewski (był to jego debiut).

Zobacz galerię zdjęć

Zdjęcia kręcono w Gdańsku, Gdyni i Pucku, a także na żaglowcu Lwów Szkoły Morskiej w Tczewie i na torpedowcu Polskiej Marynarki Wojennej ORP „Kujawiak".

To już trzeci film niemy zrekonstruowany przez Filmotekę Narodową w ramach realizacji projektu NITROFILM („Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie"). Wcześniej odnowiono „Manię. Historia pracownicy fabryki papierosów" (reż. Eugen Illés, Niemcy 1918) z muzyką Jerzego Maksymiuka oraz pierwszą ekranizację epopei narodowej Adama Mickiewicza „Pan Tadeusz" (Polska 1928) w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego, do którego muzykę skomponował Tadeusz Woźniak.

Wszyscy trzej kompozytorzy spotkali się na środowej konferencji prasowej i opowiadali o specyfice  tworzenia muzyki do filmu niemego

- Wielu reżyserów sądzi, że najlepsza muzyka do filmu, to taka, której nie słychać. A przecież zdarza się, że muzyka przerasta film, może mieć  od niego większą wartość. Reżyserom to przeszkadza. – uskarżał się Jerzy Maksymiuk. Według niego muzyka do filmu niemego powinna sprawiać satysfakcję przez swoją melodię, strukturę i interpretację, ale nie przytłaczać swym pięknem. - Gdyby Chopin pisał muzykę filmową to czy byłby ktoś, kto zrobiłby dorównujący jej film? – pytał.

- Ja lubię taką muzykę, którą słychać – przekornie mówił Krzesimir Dębski. I zdradzał, że komponuje tak, żeby można było zagrać muzykę filmową także samodzielnie. Mówił też, że w niemych filmach  Chaplina zwróciło jego uwagę, że zdjęcia musiały być kręcone z grającą orkiestrą na planie, bo wyraźnie dawała ona scenom filmowym rytm, czasem zresztą widać ją także na zdjęciach. W „Zewie krwi", jak i przy innych niemych filmach, muzyką  dopowiadał to, czego nie przekazywała gra aktorska.

Zdaniem Tadeusza Woźniaka muzyka do filmu niemego jest nie tylko ilustracją obrazu, ale również jego interpretacją.

Re-premiera „Zewu morza" odbędzie się 29 i 30 listopada w warszawskim kinie Iluzjon. Orkiestrę, grającą  muzykę na żywo, poprowadzi sam kompozytor.

Krzesimir Dębski ma bogate doświadczenia z kinem; skomponował muzykę do ponad 100 filmów fabularnych m.in. do „Kingsajz" (reż. Juliusz Machulski),„Ogniem i mieczem" (reż. Jerzy Hoffmann), „W pustyni i w puszczy" (reż. Gavin Hood), „Ranczo Wilkowyje" (reż. Wojciech Adamczyk), „1920 Bitwa Warszawska" (reż. Jerzy Hoffmann); a także muzykę do kilkunastu seriali telewizyjnych („Klan", „Złotopolscy", „Na Wspólnej", „Ranczo"). W 2005 otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni Limelight Films na skomponowanie muzyki do 16 niemych filmów Charlie Chaplina z lat 1914 - 1917. W 2007 roku w USA serial TVP Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo" z jego muzyką uhonorowano Emmy Award.

Filmowy dorobek Jerzego Maksymiuka jest także okazały. Skomponował  muzykę do ponad 40 filmów, m.in. Wojciechem J. Hasa, Krzysztofa Zanussiego, Ewy i Czesława Petelskich. Natomiast Tadeusz Woźniak jest autorem muzyki do blisko 100 inscenizacji teatralnych, przedstawień Teatru Telewizji, programów poetyckich i filmów.

Pokazom w Iluzjonie towarzyszy wystawa przedstawiająca losy „Zewu morza" - od powstania do przywrócenia go współczesnej widowni.

Monika Kuc

 

 

 

Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Historia
Archeologia rozboju i kontrabandy
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką