„Madonna”, czyli „Kobieta kochająca”

Norweskiego ekspresjonistę Edvarda Muncha do dziś kojarzą nawet laicy za sprawą „Krzyku”. Ale nie mniej znanym jego dziełem jest „Madonna” – obraz przedstawiający kobietę w miłosnym uniesieniu. Krytycy sztuki skłaniają się ku tezie, że Munch sportretował w ten sposób Dagny Juel-Przybyszewską.

Publikacja: 19.01.2023 19:48

Edvard Munch, „Madonna”(pierwotnie: „Kobieta kochająca”), obraz z 1894 r.

Edvard Munch, „Madonna”(pierwotnie: „Kobieta kochająca”), obraz z 1894 r.

Foto: Nasjonalmuseet/Høstland, Børre/CC BY 4.0

Edvard i Dagny znali się od dziecka. Urodzony 12 grudnia 1863 r. przyszły malarz był o 3,5 roku starszy od przyszłej femme fatale artystycznej bohemy. Ich ojcowie byli lekarzami, a rodziny – mieszkające w norweskiej prowincji Hedmark – spotykały się ze sobą. Dagny miała jeszcze trzy siostry: Gudrun, Ragnhild i Astrid – i tylko ta ostatnia nie przejawiała artystycznych ciągot. Wszystkie panny Juell (taki zapis nazwiska, z podwójnym „l”, stosowali ich rodzice) były zjawiskowo piękne.

Pozostało jeszcze 97% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Historia
Wołyń, nasz problem. To test sprawczości państwa polskiego
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Po raz pierwszy wykorzystamy nowe narzędzie genetyczne
Historia
Testament Bolesława Krzywoustego, czyli rozbicie dzielnicowe
Historia
Fridtjof Nansen i Roald Amundsen. Wikingowie XIX wieku
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Historia
Amazonka odkryła swoją tajemnicę