„Madonna”, czyli „Kobieta kochająca”

Norweskiego ekspresjonistę Edvarda Muncha do dziś kojarzą nawet laicy za sprawą „Krzyku”. Ale nie mniej znanym jego dziełem jest „Madonna” – obraz przedstawiający kobietę w miłosnym uniesieniu. Krytycy sztuki skłaniają się ku tezie, że Munch sportretował w ten sposób Dagny Juel-Przybyszewską.

Publikacja: 19.01.2023 19:48

Edvard Munch, „Madonna”(pierwotnie: „Kobieta kochająca”), obraz z 1894 r.

Edvard Munch, „Madonna”(pierwotnie: „Kobieta kochająca”), obraz z 1894 r.

Foto: Nasjonalmuseet/Høstland, Børre/CC BY 4.0

Edvard i Dagny znali się od dziecka. Urodzony 12 grudnia 1863 r. przyszły malarz był o 3,5 roku starszy od przyszłej femme fatale artystycznej bohemy. Ich ojcowie byli lekarzami, a rodziny – mieszkające w norweskiej prowincji Hedmark – spotykały się ze sobą. Dagny miała jeszcze trzy siostry: Gudrun, Ragnhild i Astrid – i tylko ta ostatnia nie przejawiała artystycznych ciągot. Wszystkie panny Juell (taki zapis nazwiska, z podwójnym „l”, stosowali ich rodzice) były zjawiskowo piękne.

Pozostało jeszcze 97% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Historia
Przypadki szalonego Kambyzesa II
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Historia
Paweł Łepkowski: Spór o naturę Jezusa
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Do odnalezienia drugi dół śmierci
Historia
Paweł Łepkowski: „Największy wybuch radości!”
Historia
Metro, czyli dzieje rozwoju komunikacji miejskiej Część II