Reklama
Rozwiń
Reklama

„Madonna”, czyli „Kobieta kochająca”

Norweskiego ekspresjonistę Edvarda Muncha do dziś kojarzą nawet laicy za sprawą „Krzyku”. Ale nie mniej znanym jego dziełem jest „Madonna” – obraz przedstawiający kobietę w miłosnym uniesieniu. Krytycy sztuki skłaniają się ku tezie, że Munch sportretował w ten sposób Dagny Juel-Przybyszewską.

Publikacja: 19.01.2023 19:48

Edvard Munch, „Madonna”(pierwotnie: „Kobieta kochająca”), obraz z 1894 r.

Edvard Munch, „Madonna”(pierwotnie: „Kobieta kochająca”), obraz z 1894 r.

Foto: Nasjonalmuseet/Høstland, Børre/CC BY 4.0

Edvard i Dagny znali się od dziecka. Urodzony 12 grudnia 1863 r. przyszły malarz był o 3,5 roku starszy od przyszłej femme fatale artystycznej bohemy. Ich ojcowie byli lekarzami, a rodziny – mieszkające w norweskiej prowincji Hedmark – spotykały się ze sobą. Dagny miała jeszcze trzy siostry: Gudrun, Ragnhild i Astrid – i tylko ta ostatnia nie przejawiała artystycznych ciągot. Wszystkie panny Juell (taki zapis nazwiska, z podwójnym „l”, stosowali ich rodzice) były zjawiskowo piękne.

Pozostało jeszcze 97% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama