W 1213 r. Włodzimierz Wsiewołodowic, syn wielkiego księcia włodzimierskiego i riazańskiego Wsiewołoda III Wielkie Gniazdo, odebrał swojemu bratu wielkiemu księciu włodzimierskiemu drewniany gród nad rzeką Moskwą i ogłosił go stolicą nowego księstwa moskiewskiego. Do połowy XII w. Moskwa była tylko niewielkim drewnianym grodem przypominającym osady wikingów z końca pierwszego tysiąclecia po Chrystusie. Gdzie tej drewnianej dziurze było do tak wspaniałych miast Rusi, jak Nowogród Wielki, Włodzimierz czy Rostów. Zwierzchność nad całą Rusią przysługiwała wielkim książętom kijowskim i włodzimierskim, którzy ok. 1305 r. zaczęli się tytułować wielkimi książętami Wszechrusi. Dopiero wtedy wielki książę włodzimierski Michał III Jarosławowicz dołączył do swojego tytułu wielkiego księcia twerskiego i włodzimierskiego godność wielkiego księcia moskiewskiego. Moskwa nadal przez ponad sto lat była zatęchłą dziurą daleką od wielkich ruskich metropolii. Dopiero koronacja w 1432 r. Wasyla II Ślepego, urządzona w Moskwie, a nie we Włodzimierzu, rozpoczęła powolną karierę tego drewnianego grodu położonego nad rzeką noszącą jego nazwę. Pod koniec XV stulecia o mały włos Moskwa nie zniknęłaby z kart historii. Jeżeli tak się nie stało, to przez błąd polskiego króla.
Grzech zaniechania
W 1480 r. Ahmed, chan Złotej Ordy, zaniepokojony wzrostem potęgi Wielkiego Księstwa Moskiewskiego i odmową płacenia daniny przez wielkiego księcia Iwana III Srogiego ,wyruszył na wyprawę karną przeciwko Moskalom. Nad rzeką Ugrą miały przyłączyć się do jego sił sojusznicze wojska króla polskiego i wielkiego księcia litewskiego Kazimierza Jagiellończyka. Ten jednak był pochłonięty sporem o koronę węgierską i konfliktem militarnym na Warmii, który nazywano wojną kleszą. Nie doczekawszy się nadejścia litewskich posiłków, Tatarzy wraz z nadejściem zimy powrócili do Saraju, a wielki książę moskiewski uznał ten odwrót za swoje historyczne zwycięstwo. Rok później Ahmed-chan zginął u ujścia rzeki Doniec, w bitwie między Złotą Ordą a konfederacją nogajskich plemion tureckich. Tak oto za sprawą zaniechania Kazimierza Jagiellończyka peryferyjna, zacofana i odizolowana od reszty Europy Moskwa wjechała na nowe tory historii, które poprowadziły ją ku niewyobrażalnej potędze.
Czytaj więcej
Wielki książę Jerzy Michałowicz Romanow w piątek weźmie w Petersburgu, dawnej stolicy carów, ślub ze swoją narzeczoną Wiktorią Romanowną Bettarini.
W 1472 r. wielki książę Iwan III Srogi poślubił Zofię Paleolog, bratanicę ostatniego cesarza Bizancjum Konstantyna XI Paleologa. W świecie prawosławnym uważano ją za ostatnią dziedziczkę świętego tronu cesarzy bizantyjskich. Ten ślub czynił zatem potomków Iwana III Srogiego „namaszczonymi" do przyjęcia tytułu cesarskiego. W ten oto sposób Wielkie Księstwo Moskiewskie ogłosiło się spadkobiercą Bizancjum i za swój herb przyjęło dwugłowego orła cesarstwa wschodniorzymskiego. Wcześniej symbolem Moskwy były pieczęcie z różnymi świętymi: św. Janem Klimakiem (z 1330 r.), św. Szymonem Apostołem (z 1345 r.), Pogonią na wzór litewski, św. Jerzym Zwycięzcą i Pogonią (z 1450 r.). Dopiero Iwan III Srogi ustanowił w 1504 r. pieczęć hospodara całej Rusi z dwugłowym orłem bizantyjskim. Tak oto zrodziła się legenda o Moskwie jako trzecim Rzymie w znaczeniu politycznym lub drugiej Jerozolimie w znaczeniu religijnym.
Iwan III Srogi tytułował się carem, ale równolegle do tytułu wielkiego księcia. Nie miał formalnego powodu, by przyjąć tytuł cesarski ze względu na pochodzenie. Dopiero jego wnuk, Iwan IV Groźny, w którego żyłach płynęła krew ostatniej imperialnej dynastii bizantyjskiej, przyjął tytuł cara Wszechrusi. Aby wywyższyć Moskwę nad inne prawosławne metropolie, trzeci syn Iwana Groźnego, car Fiodor I, korzystając z przywileju, jaki mieli cesarze bizantyjscy, podniósł metropolitę Hioba do rangi patriarchy Moskwy i całej Rosji, co potwierdził sobór biskupów.