Reklama

Na drodze, nie po drodze

Hasło „kolej" we wszystkich encyklopediach jest podobne, dominuje w nim nuta tryumfu. Brzmi mniej więcej tak: Sieć kolei - a rzecz się dzieje już w XIX wieku, i jesteśmy (my, ludzkość) z tego dumni - łączyła coraz więcej krajów.

Publikacja: 18.06.2008 09:25

Red

Zwiększenie mocy parowozów, a jeszcze wcześniej ulepszenie hamulców, a także zastosowanie wagonów ośmiokołowych (od 1852 roku) umożliwiło jeżdżenie pociągom po łukach i wzniesieniach. A to z kolei sprawiło, że możliwe stało się przeprowadzanie linii kolejowych przez góry. Pierwsza kolej transalpejska powstała w 1853. Po niej ruszyła lawina, wybitne, inżynierskie osiągnięcia kolejowe, tunele, nasypy, mosty posypały się jak z rękawa. Inżynier Malinowski buduje arcydzieło techniczne czyli kolej andyjską. Transkontynentalna linia połączyła wybrzeże atlantyckie z pacyficznym, przecinając Stany Zjednoczone. Powstała kolej transsyberyjska z Moskwy do Władywostoku (Omsk-Tomsk-krasnojarsk-Irkuck-Czyta).

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Historia
Kim naprawdę był Hans Kloss
Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Reklama
Reklama