Reklama

1 Samodzielna Brygada Spadochronowa gen. Sosabowskiego pod Arnhem

Operacja „Market-Garden”, przeprowadzona przez aliantów we wrześniu 1944 r. na terytorium okupowanej Holandii, zakończyła się klęską, a most w Arnhem pozostał w rękach Niemców na kolejne sześć miesięcy. Tylko 2163 żołnierzy z brytyjskiej 1 Dywizji Powietrznodesantowej przedostało się przez rzekę, wraz ze 140 Polakami, spośród których większość przepłynęła ją wpław.

Publikacja: 12.11.2024 18:34

Lądowanie brytyjskich spadochroniarzy w okolicach Arnhem we wrześniu 1944 r.

Lądowanie brytyjskich spadochroniarzy w okolicach Arnhem we wrześniu 1944 r.

Foto: Wikimedia/public domain

Pierwotny plan „Market-Garden” zakładał, że odległość 60 mil zostanie pokonana przez XXX Korpus w dwa dni, maksymalnie dwa i pół. Pośpiesznie przygotowana operacja rozpoczęła się od zajęcia przez obie amerykańskie dywizje powietrznodesantowe większości wyznaczonych obiektów. Jednocześnie działania ofensywne rozpoczął brytyjski XXX Korpus. Dalsze postępy Brytyjczyków w Nijmegen i rejonie Eindhoven–Veghel zostały zatrzymane przez uporczywą obronę niemiecką. Miało to przewidywalne konsekwencje, biorąc pod uwagę, że dalej na północ, pod Arnhem, sprawy układały się źle. Jednym z powodów tej klęski było niedoszacowanie sił niemieckich stanowisk obronnych pod Son i Nijmegen, a następnie utknięcie czołgów z XXX Korpusu gen. Horrocksa na wąskiej drodze na północ przecinającej liczne, łatwe do obrony przeszkody wodne. Wszystkie te obszary ryzyka były znane od samego początku. XXX Korpus nigdy nie dotarł do celu.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Historia świata
Ostatni sampan na Jangcy
Historia świata
Średniowieczny Manhattan i krzywe wieże Bolonii
Historia świata
Rudolf Valentino, pierwszy amant kina
Historia świata
Kursk, czyli pierwsza katastrofa Putina. Po 25 latach nadal pełno zagadek
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Historia świata
Transport w krajach afrykańskich i Oceanii. Metro, część IV
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama