„Guernica”: antywojenny manifest Pabla Picassa

8 kwietnia minęło 51 lat od śmierci Pabla Picassa, współtwórcy i jednego z najwybitniejszych przedstawicieli kubizmu w XX-wiecznej sztuce. Choć Picasso od 1904 r. mieszkał we Francji, to w swojej twórczości bezpośrednio odnosił się do rodzimej Hiszpanii – do jej tradycji, ale też bieżących wydarzeń, czego najlepszym przykładem jest „Guernica”.

Publikacja: 25.04.2024 21:00

Pablo Picasso, „Guernica” (1937 r.). 26 kwietnia 1937 r. nad miastem pojawiło się ok. 30 samolotów z

Pablo Picasso, „Guernica” (1937 r.). 26 kwietnia 1937 r. nad miastem pojawiło się ok. 30 samolotów z niemieckiego Legionu Condor i kilka z włoskich sił powietrznych. Bombardowanie trwało trzy godziny

Foto: P. PICASSO, Guernica, 1937, Oil on canvas, 349,3 x 776,6 cm, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sof

Oryginał obrazu obecnie znajduje się w Muzeum Królowej Zofii (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) w Madrycie, a  jego kopie – w głównym budynku ONZ oraz w mieście Guernica. Prezentowane powyżej zdjęcie nie oddaje skali dzieła Picassa: monumentalne płótno ma wymiary 349,3 x 776,6 cm, a artysta pracował nad nim intensywnie przez ponad miesiąc – w maju i pierwszych dniach czerwca 1937 r. Już od 6 czerwca w hiszpańskim pawilonie Wystawy Światowej w Paryżu dzieło „ojca kubizmu” mogła podziwiać publiczność. Obraz wzbudził skrajne emocje.

Pozostało 94% artykułu

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Historia świata
Ameryce naprawdę zagrażał komunizm
Historia świata
Przewodnik średniowiecznego obieżyświata: zwiedzanie Jerozolimy
Historia świata
Tysiąc kilometrów adrenaliny na Karakorum Highway
Historia świata
Chiński smok w złotych kajdanach partii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Historia świata
Rozwój sieci neuronowych jako narzędzia sztucznej inteligencji, cz. II