Warunki geograficzne i klimatyczne, zasoby naturalne, tradycyjne rodzaje rolnictwa i tradycje rzemieślnicze na terytorium Azerbejdżanu wpływały na stopniowe pojawianie się cech regionalnych w życiu kulturalnym ludzi żyjących tu od tysięcy lat. Regionalna różnorodność i bogactwo przejawia się zarówno w tradycyjnej sztuce tkania dywanów, jak i w innych dziedzinach.
Na terytorium Azerbejdżanu powstało kilka wyjątkowych ośrodków produkcji dywanów bazujących na tutejszej tradycji i kulturze. Wśród nich na znaczeniu zyskały ośrodki Shirvan, Karabakh, Gazakh, Zangezur, Nakhchivan i Mughan. Wraz z kształtowaniem się unikalnych lokalnych tradycji artystycznych w każdym z tych ośrodków rzemieślniczych, pojawiły się również wspólne aspekty.
Czym są dywany posagowe?
Podobnie jak w innych wschodnich krajach tradycja tkania dywanów posagowych jest szeroko rozpowszechniona w Azerbejdżanie od czasów starożytnych. Dziewczęta, które uczyły się tkania dywanów od dzieciństwa, miały okazję wykazać swój osobisty gust, umiejętności rzemieślnicze i przedsiębiorczość, tkając własny dywan posagowy. Z drugiej strony, umiejętność tkania dywanów przez pannę młodą, która przeprowadziła się do domu męża, była zwykle wysoko ceniona, ponieważ zwiększała szanse na dobrobyt finansowy przyszłej rodziny.
Umiejętność tkania dywanów przez pannę młodą, która przeprowadziła się do domu męża, była zwykle wysoko ceniona, ponieważ zwiększała szanse na dobrobyt finansowy przyszłej rodziny
Jej posagowy dywan był zwykle tkany przez już zaręczone dziewczyny. W niektórych przypadkach również uczestniczyła w tkaniu dywanu matka dziewczyny, dzięki czemu praca była szybsza i doskonalsza. Gdy posagowy dywan był już gotowy, zazwyczaj w domu przyszłej panny młodej organizowano przyjęcie, a utkany posagowy dywan pokazywano przyszłym krewnym. Podczas takiego przyjęcia odbywała się specjalna ceremonia zwana „oddzieleniem dywanu od chanu” lub „odcięciem dywanu od chanu”. Szanowani członkowie obu rodzin za pomocą nożyczek na zmianę odcinali dywan od chanu (krosna dywanowego). Po odcięciu dywanu tkaczka (panna młoda) otrzymywała słodycze i prezenty przyniesione z domu narzeczonego. Ceremonia symbolizowała pokrewieństwo obu rodzin i ich przyszłą jedność.