Mottem koncertu są pamiętne słowa Szymona Wiesenthala: „Przetrwanie to przywilej, który zobowiązuje. Zawsze zadawałem sobie pytanie, co mogę zrobić dla tych, którzy nie przeżyli. Odpowiedź, którą znalazłem dla siebie (i która bynajmniej nie musi być odpowiedzią każdego ocalałego) brzmi: chcę być ich rzecznikiem, chcę zachować ich pamięć żywą, aby zmarli mogli żyć w tej pamięci”.
Totalitaryzm nazistowski posiadał różne oblicza. Jednym z pomysłów na „oczyszczenie” kultury z wrogich reżimowi hitlerowskiego elementów wolnościowych było całkowite zakazanie wykonywania muzyki kompozytorów, którzy nie komponowali w myśl ideologii nazistowskiej, byli pochodzenia żydowskiego lub należeli do innych mniejszości narodowych, byli dyskryminowani ze względu na swoją orientację seksualną jak również płeć, a ich spuściznę nazwano dosłownie „sztuką wyklętą”.
Prześladowani artyści byli zmuszeni do emigracji, żeby przetrwać i móc dalej tworzyć. To ich muzykę, często całkiem nieznaną, wykona zespół VIVA LA CLASSICA!. Na szczególną uwagę zasługują utwory kobiet kompozytorek, które były podwójnie dyskryminowane – za płeć i pochodzenie lub poglądy.
W programie koncertu znalazł się cykl pieśni „MELANCHOLIE”, op. 13, skomponowany przez Paula Hindemitha w latach 1917-1919. I to te utwory zainspirowały tytuł koncertu. W tych pieśniach opartych na wierszach Morgensterna przejawia się wczesny ekspresjonistyczny styl Hindemitha, za który był prześladowany przez nazistów. Z tego cyklu zostanie zaprezentowany utwór "Dunkler Tropfe“, który jest marszem żałobnym.
W programie przewidziane jest także wykonanie utworów żydowskich kompozytorow polskiego pochodzenia: Szymona Laksa, Mieczysława Wajnberga, Karola Rathausa, jak również Henriëtte Bosmans, Vítězslavy Kaprálovej, Rosy Wertheim, Victora Ullmanna, Franza Waxmana, Ericha Zeisla, a także Paula Hindemitha i Ericha Wolfganga Korngolda. Ich kompozycje powstawały w emocjonalnie trudnych okolicznościach, podczas ucieczki, w więzieniu lub na wygnaniu, towarzyszyła im tęsknota i melancholia, a także nostalgiczne spojrzenie wstecz na "utraconą" Europę, ich ojczyznę.
Program uzupełni współczesna kompozycja młodego polskiego kompozytora na ten temat: trio na fortepian, skrzypce i klarnet "Hommage à Alban Berg" Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego.