Reklama

Podróże z historią pod redakcją Grzegorza Łysia - Nizina Tracka

Nizina Dolnotracka oblana od południa morzami Egejskim i Marmara – podzielona dziś między Turcję i Grecję – to kresy Europy.

Aktualizacja: 14.03.2008 19:18 Publikacja: 14.03.2008 14:18

Podróże z historią pod redakcją Grzegorza Łysia - Nizina Tracka

Foto: EAST NEWS

Oddzielony od bezmiarów Azji tylko Bosforem skrawek starożytnej Tracji był od niepamiętnych czasów polem rywalizacji między Grekami a Persami, Rzymianami a napierającymi ze wschodu Germanami, Bułgarami i krzyżowcami, Bizancjum a Turkami. W okolicach Adrianopola, oprócz najsławniejszej bitwy w 378 r., doszło do co najmniej 15 innych wielkich starć orężnych. W przeszłości trackie równiny porastały bukowe i dębowe lasy. Dziś to urodzajne tereny rolnicze, z winnicami i polami pszenicy. Turecka część niziny, jedyny region kraju położony w Europie, bardziej przypomina krajobrazem i starą drewnianą architekturą wieś bałkańską niż anatolijską. Na jej wschodnim skraju nad Bosforem wznoszą się minarety, kopuły i pałacowe wieże jednego z najwspanialszych, historycznych miast świata – Stambułu.

Nie ustalono dotychczas, gdzie znajdowało się miejsce, w którym rzymscy legioniści – po siedmiogodzinnym marszu w palącym słońcu z Adrianopola, dzisiejszego Edirne – ujrzeli na wzgórzu otoczony wozami obóz Gotów. Według różnych ocen znajduje się ono od 12 do nawet 20 km na północny zachód – bardziej jednak na północ niż zachód – od współczesnego miasta. Dziś to przecięte drogami i starannie zagospodarowane pola kukurydzy i słoneczników w pobliżu wsi Sarayakpinar, Karabulut i Uzgac. Jedynie w pobliżu szosy z Sarayakpinar do osady Büyukismailce – w odległości zaledwie 3 km od granicy bułgarskiej – wznosi się porośnięte zaroślami obronne wzgórze o kształcie półksiężyca o wymiarach ok. 600 na 400 metrów. To ono właśnie mogło być miejscem, w którym Goci czekali na zastępy cesarza Walensa.

Miasto zbudowane w II w. przez cesarza Hadriana, leżące na strategicznym szlaku łączącym Rzym z Konstantynopolem – wciąż jeszcze w jego okolicach korzysta się z rzymskich i bizantyjskich mostów. W Bizancjum było stolicą Macedonii, później, przed zdobyciem Konstantynopola, państwa Turków Osmańskich. Również i dziś jest jednym z najważniejszych miast tureckich, a dla turystów europejskich – bramą do tego kraju. Nad jego ulicami, krytymi bazarami, zabytkowymi karawanserajami wznoszą się minarety ponad 20 meczetów. Najpiękniejszy z nich to Selimiye Camii, dzieło Sinana Mimara, najwybitniejszego budowniczego islamu.

Europejskie bulwary sąsiadują tu z pałacami osmańskich władców i orientalnymi zaułkami. Dawny Konstantynopol, miasto na siedmiu wzgórzach, z których podziwiać można Morze Marmara i zatokę Złoty Róg, było kolejno stolicą dwóch wielkich państw – Bizancjum i imperium osmańskiego. Zbudowana przez cesarzy bizantyjskich z marmurów i egipskich purpurowych porfirów bazylika Mądrości Bożej, Hagia Sophia, przez tysiąc lat, do XVI w., była największą na świecie budowlą pod dachem. Do dziś architekci podziwiają – jakby zawieszoną przez dawnych budowniczych w powietrzu – wieńczącą ją kopułę 30-metrowej średnicy. W nawie i południowej galerii zachowały się wspaniałe mozaiki, które niegdyś zajmowały na ścianach świątyni aż 16 tys. mkw. Z Hagia Sophia sąsiaduje Błękitny Meczet, monumentalna budowla z sześcioma minaretami, zawdzięczająca swą nazwę 20 tys. lazurowych płytek ceramicznych, którymi wyłożono jej wnętrze. Wzniesiony na wzgórzu, słynący z przepychu pałac Topkapi, był siedzibą sułtanów i symbolem potęgi imperium osmańskiego. W położonym w pobliżu Muzeum Sztuki Tureckiej i Islamskiej zgromadzono jedną z najbogatszych kolekcji sztuki islamu na świecie.

Wille i pensjonaty wśród kwiatów i wiśniowych sadów, 30 km na wschód od Stambułu, to słynna polska wieś Adampol, założona w 1842 r. – na terytorium potencjalnego sojusznika w walce z Rosją – dzięki staraniom księcia Adama Czartoryskiego. Połowa jej mieszkańców to potomkowie uczestników powstania listopadowego, wiosny ludów i uciekinierów z syberyjskich zsyłek. Wciąż podtrzymuje się tu polskie tradycje, a kilkadziesiąt osób biegle mówi po polsku.

Reklama
Reklama

Dojazd

- samolotem bezpośrednio z Warszawy do Stambułu liniami Turkish Airlines i LOT (od 1092 zł w obie strony), z przesiadką latają nad Bosfor m.in. Malev, Swiss i Austrian (od ok. 1000 zł)

- samochodem z Warszawy do Edirne 1700 km, 21 godz., koszt ok. 180 euro

- ze Stambułu do Edirne (242 km) można dojechać autobusem za 18 lir tureckich YTL lub samochodem za 49 YTL (oraz koszt wynajęcia samochodu ok. 50 YTL dziennie)

- Topkapi wstęp – 10 YTL, harem sułtana dodatkowo 10 YTL

- Muzeum Sztuki Tureckiej i Islamskiej – 4 YTL

Reklama
Reklama

- wycieczka (pół dnia) łodzią po Bosforze – 72 YTL

Noclegi (hotele)

- Balta, Edirne – 35 YTL

- Yener, Edirne – 38 YTL

- Alima, Polonezkoy – 40 YTL

- Antique, Stambuł – od 50 YTL

Reklama
Reklama

- Harem, Stambuł

– od 80 YTL

- Acropole Delphi, Delfy – od 40 euro

- Livadia, Liwadia – od 49 euro

1 lira turecka – 2,0 zł

Reklama
Reklama

Oddzielony od bezmiarów Azji tylko Bosforem skrawek starożytnej Tracji był od niepamiętnych czasów polem rywalizacji między Grekami a Persami, Rzymianami a napierającymi ze wschodu Germanami, Bułgarami i krzyżowcami, Bizancjum a Turkami. W okolicach Adrianopola, oprócz najsławniejszej bitwy w 378 r., doszło do co najmniej 15 innych wielkich starć orężnych. W przeszłości trackie równiny porastały bukowe i dębowe lasy. Dziś to urodzajne tereny rolnicze, z winnicami i polami pszenicy. Turecka część niziny, jedyny region kraju położony w Europie, bardziej przypomina krajobrazem i starą drewnianą architekturą wieś bałkańską niż anatolijską. Na jej wschodnim skraju nad Bosforem wznoszą się minarety, kopuły i pałacowe wieże jednego z najwspanialszych, historycznych miast świata – Stambułu.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama