Szkoła Rabinów jak Szkoła Rycerska

Warszawska Szkoła Rabinów była dla elity młodzieży żydowskiej tym, czym niespełna wiek wcześniej okazała się dla polskiej młodzieży szlacheckiej Szkoła Rycerska.

Publikacja: 29.06.2008 20:04

Obie kształciły w duchu poświęcenia dla Polski i obie rzeczywiście wykształciły cale pokolenie młodzieńców, którzy dobrze przysłużyli się ojczyźnie. Niejeden czytelnik być może obruszy się w tym miejscu. – Co ma słynna szkoła z czasów Stanisława Poniatowskiego, którą ukończyli najbardziej światli obywatele i dzielni dowódcy, polscy patrioci jednym słowem, do rabinicznego gimnazjum z epoki Kongresówki pod zaborem rosyjskim?! – zapyta.

Otóż ma, i to o wiele więcej niż inicjały nazwy (SR) oraz około 30-letni okres działania (Szkoła Rycerska 1765 – 1794; Szkoła Rabinów 1826 – 1861). O ile jednak o pierwszej uczyło się nasze dzieci nawet w epoce PRL, kiedy władze niechętnie patrzyły na autentyczne tradycje niepodległościowe, o tyle o drugiej nie słyszało dotąd wielu absolwentów kierunków humanistycznych wyższych uczelni. Nie po raz pierwszy podczas redagowania tego cyklu spotykamy się ze skutkami niezrozumiałego oddzielenia i w istocie zaniechania wątku żydowskiego w nauce dziejów ojczystych, i to – jak tu – kiedy brak owego wątku wiedzę naszą zwyczajnie zubaża.

Szkole Rabinów poświęcamy sporą część rozdziału o żydowskich dążeniach asymilacyjnych w Polsce. Tu przypomnijmy tylko, że wyrazicielem tych dążeń był genialny samouk Abraham Jakub Stern, teść innego genialnego samouka Chaima Zeliga Słonimskiego. Ten z kolei był w prostej linii dziadkiem znakomitego polskiego poety i publicysty Antoniego Słonimskiego. A Szkołę Rabinów ukończyli m.in. Samuel Orgelbrandt – wydawca polskiej Encyklopedii Powszechnej, oraz Franciszek Salezy Lewental, który wydawał książki Elizy Orzeszkowej i Józefa Ignacego Kraszewskiego, a także założył tygodnik „Kłosy”. Postacią, która poruszy polskie serce, jest zaś ów 17-letni gimnazjalista Michał Landy, który zginął podczas patriotycznej manifestacji w 1861 roku, gdy wzniósł w górę upuszczony krzyż...

W tym też roku zlikwidowano Szkołę Rabinów. Ruch asymilacyjny jednak trwał i wielu młodych Żydów przejmowało polskie tradycje i język ojczyzny polszczyzny. Koniec XIX wieku przyniósł oczywiście nie tylko i nie przede wszystkim dążenia tego ruchu (haskala). Żydowską reakcją na wzbierający antysemityzm stał się syjonizm dążący do odrodzenia hebrajskiego języka i ojczyzny w Palestynie, a z drugiej strony – socjalistyczny Bund zamieniający konflikty etniczne na klasowe. Antysemityzmu to oczywiście nie zmniejszało.

Takie procesy zachodziły w całej Europie, ale na ziemiach polskich znajdujących się pod zaborami przybierały formy szczególnie niekorzystne i dla Żydów, i dla Polaków.

Tu, gdzie większość mas żydowskich i tak pozostawała obojętna wobec ideowych fermentów, zachowując jidysz i coraz bardziej osobliwe zwycza

Historia
Telefony komórkowe - techniczne arcydzieło dla każdego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem