Reklama
Rozwiń
Reklama

Brutalna napaść czy prewencja?

Właśnie minęła 75. rocznica niemieckiej napaści na ZSRR. Warto się nad tą datą pochylić i zastanowić, co skłoniło Adolfa Hitlera do podjęcia tak ryzykownej decyzji, która w ostateczności przyczyniła się do upadku III Rzeszy.

Aktualizacja: 25.06.2016 22:08 Publikacja: 25.06.2016 00:01

Brutalna napaść czy prewencja?

Foto: Wikipedia

Historiografia radziecka przedstawiała inwazję z 22 czerwca 1941 r. jako niczym niesprowokowaną agresję na państwo, które kierowało się polityką pokojową. W 1977 r. rząd ZSRR wydał nawet specjalną instrukcję wyznaczającą sposób przedstawiania przyczyn wybuchu Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. Propagowanemu przez sowieckich historyków poglądowi, że Józef Stalin nie planował ataku na Niemcy, a Hitler nie został sprowokowany do rozpoczęcia wojny prewencyjnej, zaprzeczają jednak liczne dokumenty, zeznania świadków i dane statystyczne, wskazujące na ofensywny charakter sowieckich zbrojeń.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama