Reklama
Rozwiń

„Most drewniany, który w całej Europie prawie nie miał sobie równego”.

Do XVIII wieku mosty wykonywano z drewna, rzadziej z kamienia. Z czasów starożytnych znane były również przeprawy pontonowe oraz nadwieszane mosty z lian wypełnionych kłodami. Prawdziwa zmiana przyszła dopiero w roku 1779, kiedy to w angielskiej miejscowości nazwanej później Ironbridge powstał pierwszy most żeliwny.

Aktualizacja: 29.10.2007 20:12 Publikacja: 29.10.2007 15:42

Red

Chociaż dzisiaj trudno byłoby nam narzekać na nadmiar mostów, to i Polacy mieli wkład w ich historię. Najstarszy w Europie most żelazny powstał w Strzegomiu w roku 1796. Natomiast genialny polski konstruktor Stefan Bryła w roku 1928 postawił pierwszy na świecie most spawany w Maurzycach pod Łowiczem. Dzisiaj, wyłączony z ruchu, jest zabytkiem klasy 0.

Mieliśmy też kiedyś najdłuższy drewniany most w Europie. Była to znajdująca się na wysokości Warszawy przeprawa przez Wisłę licząca około pół kilometra długości. Składała się z 22 przęseł rozpiętych bezpośrednio nad rzeką. Ponoć do wbijania filarów używano potężnych kafarów obsługiwanych przez stu mężczyzn. Przęsła znajdujące się od strony praskiej były pływające, co umożliwiało swobodny ruch statków. Most miał około 6 m szerokości, co – jak na owe czasy – stanowiło prawdziwe inżynieryjne wyzwanie.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Historia
07 potyka się o własne nogi. Odtajnione akta ujawniły nieznane fakty o porwaniu Bohdana Piaseckiego