Chociaż dzisiaj trudno byłoby nam narzekać na nadmiar mostów, to i Polacy mieli wkład w ich historię. Najstarszy w Europie most żelazny powstał w Strzegomiu w roku 1796. Natomiast genialny polski konstruktor Stefan Bryła w roku 1928 postawił pierwszy na świecie most spawany w Maurzycach pod Łowiczem. Dzisiaj, wyłączony z ruchu, jest zabytkiem klasy 0.
Mieliśmy też kiedyś najdłuższy drewniany most w Europie. Była to znajdująca się na wysokości Warszawy przeprawa przez Wisłę licząca około pół kilometra długości. Składała się z 22 przęseł rozpiętych bezpośrednio nad rzeką. Ponoć do wbijania filarów używano potężnych kafarów obsługiwanych przez stu mężczyzn. Przęsła znajdujące się od strony praskiej były pływające, co umożliwiało swobodny ruch statków. Most miał około 6 m szerokości, co – jak na owe czasy – stanowiło prawdziwe inżynieryjne wyzwanie.
Prace powierzono Erazmowi Giotto. Był on naturalizowanym Włochem, mieszczaninem z Zakroczymia, piszącym się też Erasmus Cziotko fabrikator ponlis Varszortensis. Był dzierżawcą przewozu i cła na Wiśle, trudnił się również transportem towarów do Gdańska.
Król Zygmunt August już wcześniej myślał o wystawieniu mostu. Zapewne zakupił w roku 1558 od Stanisława Jeżowskiego, pisarza ziemi warszawskiej, prawo wyłączności przewozu przez Wisłę w Warszawie. Pierwsze pale wbito w rzekę w roku 1568. Powstający most miał znaczenie polityczne – zapewniał wygodny dostęp na sejmy Rzeczypospolitej. Łączył Litwę i Ruś z Koroną. Był symbolem rodzącej się potęgi miasta. Budowla pochłonęła niebagatelną kwotę 100 tys. florenów. Prace nadzorował sam Zygmunt Wolski, kasztelan czerski i starosta warszawski. Natomiast za finanse odpowiadał ks. Kasper Sadłocha, kanonik warszawski i sekretarz królewski.
Most znajdował się u wylotu dzisiejszej ulicy Mostowej na Nowym Mieście i odgrodzony był dodatkowo gotycką bramą, ukończoną w roku 1582. Brama, zwana Starą Prochownią, przetrwała do dzisiaj, chociaż niewielu warszawiaków zdaje sobie sprawę z jej pierwotnej funkcji. Z drugiej strony most wychodził na centrum ówczesnej Pragi.