Reklama

Magnaccy protektorzy i antyżydowscy publicyści

W XVI wieku w Rzeczypospolitej rozpoczął się boom demograficzny ludności żydowskiej. Na początku tego stulecia Koronę i Wielkie Księstwo Litewskie zamieszkiwało około 30 tys. Żydów. 100 lat później było ich już 200 tys., zaś w połowie XVII wieku aż 400 tys. W ten sposób Rzeczpospolita stała się miejscem, w którym żyła największa diaspora żydowska.

Publikacja: 19.05.2008 09:42

Magnaccy protektorzy i antyżydowscy publicyści

Foto: Rzeczpospolita

Przyczyną tak lawinowego przyrostu ludności żydowskiej nie było – jak chciał to widzieć Sebastian Miczyński, profesor Akademii Krakowskiej, który w 1618 roku w przygotowanym na zamówienie rajców krakowskich pseudonaukowym studium próbował dociec przyczyn owego „żydowskiego fenomenu” – stronienie Żydów od pól bitewnych, a jeśli już to sprytne wywijanie się spod kostuszej kosy, czy rzekoma odporność na epidemie albo wyższa niż u chrześcijan stopa urodzeń. Wytłumaczenie było na wyciągnięcie ręki, tylko Miczyńskiemu chodziło zupełnie o co innego: profesorski elaborat miał się stać orężem kupców chrześcijańskich w walce z żydowskimi konkurentami. A rzeczywistą przyczyną lawinowego wzrostu ludności żydowskiej w Rzeczypospolitej była niska śmiertelność niemowląt w ich społeczności.

Rzeczywistą przyczyną lawinowego wzrostu ludności żydowskiej w Rzeczypospolitej była niska śmiertelność niemowląt w ich społeczności

Wzrost demograficzny i umiejętność organizowania się społeczności żydowskiej spowodowały wzrost jej aktywności w gospodarce Rzeczypospolitej. Decydującą rolę w stworzeniu Żydom w Rzeczypospolitej preferencyjnych warunków do życia i pracy mieli władcy i magnaci. Panujący – poza nielicznymi wyjątkami – nie tylko gwarantowali im swobodę osiedlania się i zawodu, ale także nadawali szerokie uprawnienia samorządowe. Pod wieloma względami przypominało to autonomię. Możnowładcy, a za nimi szlachta i patrycjat, doskonale rozumieli, jak wielkie korzyści niesie współpraca gospodarcza z Żydami.

I choć konstytucje królewskie z lat 1538, 1562 i 1567 oraz zalecenia kościelne próbowały ograniczyć gospodarczą rolę Żydów, jednak z pomocą magnatów, dużej części szlachty i patrycjatów największych miast, również przy niemałym udziale Kościoła katolickiego, a także Cerkwi prawosławnej (szczególnie na Ukrainie podczas intensywnej kolonizacji, która rozpoczęła się dopiero na początku XVII wieku) owe dyskryminacyjne zarządzenia i zalecenia pozostawały w dużym stopniu na papierze.

W publicystyce antyżydowskiej głównym zarzutem wobec żydowskich bankierów była lichwa i wprowadzanie do obiegu fałszywej monety

Reklama
Reklama

Wspominany Miczyński i kilku innych publicystów wyrażających opinie średniego mieszczaństwa i szlachty, lamentowali nad wszechobecnością Żydów, którzy sprzedają na targach po cenach zaniżonych (dziś powiedzielibyśmy – dumpingowych, ukrywając przy tym, że towar jest gorszej jakości lub jest go mniej), co uderza w kupców chrześcijańskich, albo produkują alkohol i handlują nim nawet w święta chrześcijańskie. Nie trzeba dodawać, że w publicystyce antyżydowskiej głównym zarzutem wobec żydowskich bankierów była lichwa i wprowadzanie do obiegu fałszywej monety.

Przy okazji dostawało się szlachcie, która na przekór królewskim ustawom oraz napomnieniom Kościoła, nie tylko współpracowała z Żydami w sferze handlu i bankowości, ale też preferowała ich jako dzierżawców dóbr prywatnych i królewszczyzn, poborców cła i myta.

Były to mity, odkurzone w momencie dekoniunktury gospodarczej, która dotknęła Europę, nie wyłączając Polski, w drugiej dekadzie XVII w. Znajdowały posłuch i nakręcały antyżydowskie nastroje wśród mieszczaństwa i drobnej szlachty. Niestety, na Ukrainie wszystkie te konflikty skupiły się jak w soczewce i w czasie powstania Chmielnickiego doprowadziły do przerażającej tragedii.

Historia
Artefakty z Auschwitz znów na aukcji w Niemczech. Polski rząd tym razem nie reaguje
Historia
Julia Boyd: Po wojnie nikt nie zapytał Niemców: „Co wyście sobie myśleli?”
Historia
W Kijowie upamiętniono Jerzego Giedroycia
Historia
Pamiątki Pierwszego Narodu wracają do Kanady. Papież Leon XIV zakończył podróż Franciszka
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama