Reklama

W trzech zaborach

Od czasów rewolucji francuskiej i postępującego rozwoju kapitalizmu poszerzała się sfera wolności obywatelskich. Po wiośnie ludów w latach 1848 – 1849 liberalizm dotarł też do Europy Środkowej

Publikacja: 08.07.2008 01:18

nętrze Wielkiej Synagogi

nętrze Wielkiej Synagogi

Foto: Zbiory ŻIH

Procesy emancypacyjne przebiegały w innym tempie w każdym z zaborów, zależały od specyfiki tamtejszej społeczności żydowskiej, jej liczebności oraz stosunku władz do Żydów. Najszybciej emancypowali się Żydzi z zaboru pruskiego, nieco wolniej i w mniejszym zakresie Żydzi z Galicji i Królestwa Polskiego. Rządy zaborcze kontrolowały proces uzyskiwania przez ludność żydowską praw obywatelskich i likwidacji jej specjalnego statusu prawnego (pisaliśmy o tym w poprzednich zeszytach, tu dokonajmy niezbędnej rekapitulacji – red.).

W czasie konstytucyjnego Królestwa Polskiego kolejne projekty reform ludności żydowskiej były torpedowane przez przeciwników równouprawnienia. Dopiero wydarzenia lat 60. XIX w. przyniosły zmiany. W 1861 r. wszyscy Żydzi uzyskali prawa wyborcze, w 1862 r. pozbawiono ich specjalnego statusu prawnego, a w 1866 r. zostali dopuszczeni do służby państwowej. Nadal jednak w Cesarstwie Rosyjskim utrzymywał się cały szereg ograniczeń prawnych dla Żydów. W 1835 r. skupiono wszystkich Żydów w tzw. strefie osiedlenia, która obejmowała 25 zachodnich guberni od Morza Bałtyckiego po Morze Czarne. Skupiono tam ok. 5 mln Żydów. Mieli oni zakaz nabywania dóbr ziemskich, zakaz zamieszkania w dużych miastach, nie mogli piastować wysokich stanowisk w administracji państwowej, awansować na wyższe stopnie wojskowe, a na uczelniach rosyjskich obowiązywała zasada numerus clausus.

Pod koniec stulecia w Królestwie Polskim było ogółem nieco ponad 2000 osób, które podając język żydowski za ojczysty deklarowały wyznanie inne niż mojżeszowe. Spośród nich 1253 były wyznania rzymskokatolickiego, 422 – jednego z wyznań protestanckich

Żydzi w zaborze austriackim ostatecznie uzyskali prawa w 1867 r. Ustanowiona wtedy konstytucja monarchii austro-węgierskiej nadawała im status pełnoprawnych obywateli państwa. Jednak i w liberalnej monarchii Habsburgów Żydzi nie mogli korzystać w pełni z przyznanych im praw. Władze administracyjne nie uznawały np. jidysz za odrębny język, ale za narzecze języka niemieckiego.

Zgoła inaczej wyglądała sytuacja w zaborze pruskim. Po pierwsze, w XIX wieku ludność żydowska stanowiła tu znikomy procent. Bliskość niemieckich ośrodków asymilacji (Berlin) powodowała, że Żydzi z Wielkopolski dość szybko i intensywnie asymilowali się do kultury niemieckiej. Wzorem swoich niemieckich współbraci stawali się Niemcami wyznania mojżeszowego, całkowicie i dogłębnie zasymilowanymi. Ludność żydowska mieszkająca w zaborze pruskim uzyskała ostatecznie równouprawnienie na mocy konstytucji Związku Północnoniemieckiego w roku 1869.

Reklama
Reklama

Wielka Synagoga na Tłomackiem była symbolem postępowego żydostwa Warszawy oraz jedną z najwspanialszych polskich budowli XIX w. Propozycję jej budowy zgłosił w 1859 r. Ludwik Natanson. Dopiero jednak w 1876 r. wmurowano kamień węgielny pod budowę synagogi według projektu Leandra Marconiego. 26 września 1878 r. w święto Rosz ha-Szana podczas uroczystego otwarcia Izaak Cylkow przywitał namiestnika hr. Pawła Kotzebue nie w języku rosyjskim, hebrajskim czy w jidysz, ale po polsku. Odebrano to jako zgodę na wygłaszanie kazań w tym języku, ponieważ Kotzebue nie zaprotestował. Synagoga wzniesiona w stylu klasycystycznym z elementami empirowymi i renesansowymi posiadała 2200 miejsc siedzących, 1150 miejsc w hali głównej oraz 1950 miejsc w galerii dla kobiet. W synagodze znajdowały się również biblioteka z cennym księgozbiorem. Aron ka-Kodesz, ufundowany przez Natansonów, był wykonany z drewna cedrowego z Libanu. Wyrzeźbioną przez Gunderlacha bimę ufundował Mathias Bersohn. W synagodze odbywały się nabożeństwa z okazji odzyskania niepodległości przez Polskę i uchwalenia Konstytucji 3 maja. 16 maja 1943 r. synagoga została wysadzona w powietrze na znak ostatecznej likwidacji getta warszawskiego. Dokonał tego osobiście generał Jüergen Stroop dowodzący akcją tłumienia powstania w getcie.

j.k.

Robert Szuchta - historyk i nauczyciel specjalizujący się w tematyce Holokaustu i historii mniejszości narodowych na ziemiach polskich

Procesy emancypacyjne przebiegały w innym tempie w każdym z zaborów, zależały od specyfiki tamtejszej społeczności żydowskiej, jej liczebności oraz stosunku władz do Żydów. Najszybciej emancypowali się Żydzi z zaboru pruskiego, nieco wolniej i w mniejszym zakresie Żydzi z Galicji i Królestwa Polskiego. Rządy zaborcze kontrolowały proces uzyskiwania przez ludność żydowską praw obywatelskich i likwidacji jej specjalnego statusu prawnego (pisaliśmy o tym w poprzednich zeszytach, tu dokonajmy niezbędnej rekapitulacji – red.).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama