Reklama

Podróże z historią - Haryana

Pierwszą ze słynnych batalii, jakie stoczono w dzisiejszym indyjskim stanie Haryana – na Nizinie Hindustańskiej, na zachód od rzeki Dżamuny – miała być opisana w „Mahabharacie”, wielkim eposie literatury sanskrytu, mityczna bitwa między Pandawi i Kaurawami.

Publikacja: 11.07.2008 13:59

Podróże z historią - Haryana

Foto: EAST NEWS

Sam Kryszna udzielał rad walczącym w niej wojownikom. Przez położone na południe od muru Himalajów ziemie Harayany wiodła najdogodniejsza droga z wyżyn Afganistanu do serca Indii. Tym właśnie szlakiem prowadzili swe armie do Delhi najeźdźcy z Azji Środkowej, potomkowie Czyngis-chana i Tamerlana. W pobliżu Panipat stoczono od czasów starożytnych kilkanaście wielkich bitew, które niekiedy na długo, jak batalia w 1526 r., rozstrzygały o losach Indii. Haryana to część historycznego Pendżabu, podzielonego między Pakistan i Indie, w którym 4 tysiące lat temu narodziły się pierwsze w tym regionie świata miejskie społeczności – cywilizacja doliny Indusu. Równie ważną rolę odegrał Pendżab w okresie wedyjskim i czasach późniejszych, stając się kolebką indyjskiej kultury i religii. Sam stan Haryana, którego granice z trzech stron otaczają stołeczne Delhi, powstał dopiero przed 40 laty. Wytwarza się tu m.in. połowę produkowanych w kraju samochodów i motocykli i co czwarty rower. Jednocześnie to zamożne dziś tereny rolnicze, znane z uprawy zbóż, ryżu, tytoniu oraz mleczarstwa. Haryana należy do najbogatszych regionów współczesnych Indii – ustępuje tylko Delhi i Goa – i uważany jest za koło zamachowe indyjskiej gospodarki.

Ciągnący z północnego zachodu na odległe jeszcze tylko o 80 km Delhi Babur postanowił oprzeć prawe skrzydło swej armii o Panipat i przyjąć bitwę na rozległej nizinie między osadą a brzegiem Dżamuny. W owych czasach było to suche pustkowie porośnięte z rzadka kolczastymi zaroślami. Dziś całą równinę, aż po oddaloną o 7 – 8 km Dżamunę – najważniejszy z dopływów Gangesu, biorący swój początek w Himalajach – zajmuje poprzecinana kanałami i rowami nawadniającymi szachownica małych kwadratowych poletek ryżu, zbóż i tytoniu. Wioska Panipat rozrosła się w ostatnich dziesięcioleciach w blisko milionowe, choć wciąż prowincjonalne, miasto, wyglądające z lotu ptaka ze swymi stłoczonymi domkami i ciasnymi uliczkami jak kopiec termitów. To jeden z najważniejszych ośrodków przemysłowych dzisiejszych Indii, znany z wielkich fabryk tekstylnych, drugiej co do wielkości w południowej Azji rafinerii ropy naftowej i ogromnych „narodowych” zakładów produkujących strategiczny w Indiach produkt – nawozy azotowe. Mało kto tu dzisiaj, oprócz niezbyt licznych turystów, pamięta, że w centrum miasta, w dzielnicy Tehsil, w prostym w formie, skromnym sarkofagu na wzniesionym nad ulicą tarasie spoczywa ostatni sułtan Delhi, nieszczęsny wódz Ibrahim Lodi.

Dzisiejsza stolica Indii, zbudowane przez Brytyjczyków New Delhi – z tętniącym życiem metropolii wielkim kręgiem dzielnicy sklepów i banków, Connaught Place – to już ósme z kolei miasto wzniesione na tym samym terenie nad brzegiem Dżamuny od czasów starożytnych. Największe i najczęściej zwiedzane budowle Old Delhi to dzieło panującego w XVII w. Szahdżachana. Czerwony Fort, który miał symbolizować potęgę dynastii Wielkich Mogołów – o murach liczących w obwodzie 2,5 km i sięgających 33 m wysokości – należy do najpotężniejszych fortyfikacji w Azji. Jama Masjid to z kolei największy meczet w Indiach. Ma cztery ogromne bramy, cztery wieże i dwa minarety 40 m wysokości z murami z pionowych pasów z czerwonego piaskowca i białego marmuru.

Najwspanialszy grobowiec na świecie, symbol Indii. A także największe dzieło architektury wzniesione z miłości. Zbudował je w XVII w. cesarz Szahdżachan dla swej zmarłej przy porodzie żony Mumtaz Mahal. Ściany mauzoleum z marmuru – oślepiająco niegdyś białego, dziś ciemniejącego pod wpływem kwaśnych deszczów – inkrustowane są tysiącami półszlachetnych kamieni tworzących misterne arabeski i mozaiki. Aż 43 ich odmiany zdobią ażurowe ściany otaczające sarkofag w głównej sali, nad którą wznosi się górująca nad otaczającymi budowlę ogrodami i całą okolicą imponująca kopuła.

Panujący w Agrze władcy Indii z dynastii Wielkich Mogołów, choć wywodzili się od koczowników, znani byli ze swych ambicji w dzie- dzinie budownictwa – zwłaszcza grobowców. Do najcenniejszych należą mauzoleum mirzy Ghijas-Bega i cesarza filozofa Akbara Wielkiego.

Reklama
Reklama

Tu, jak wierzą religijni mieszkańcy Indii, Brahma stworzył świat i ludzi. Święte miasto, cel pielgrzymek. W budynku Kurukshetra Panorama Center można obejrzeć dioramę przedstawiającą słynną bitwę opisaną w „Mahabharacie”.

Dojazd

- najtańsze loty z Warszawy do Delhi oferują Finnair przez Helsinki (od 1600 zł) i Aerofłot przez Moskwę (ok. 1700 zł)

- pociąg z Delhi do Panipat – 120 rupii indyjskich (INR)

- wynajęcie samochodu z kierowcą na jeden dzień (z przejazdem na trasie ok. 200 km) – ok. 900 INR

- wynajęcie samochodu na trzy dni (okres minimalny) – ok. 1500 INR

Reklama
Reklama

- cena benzyny 54 INR/l

Hotele (za osobę w pokoju dwuosobowym):

- Hans, Delhi – 3300 INR

- Howard Park Plaza, Agra – 1700 INR

- Ajanta, Delhi – 700 INR

- Blue Jay, Panipat – 600 INR

Reklama
Reklama

- Skylark Resort, Panipat – 500 INR

- 1 rupia indyjska (INR) – 0,05 zł

Sam Kryszna udzielał rad walczącym w niej wojownikom. Przez położone na południe od muru Himalajów ziemie Harayany wiodła najdogodniejsza droga z wyżyn Afganistanu do serca Indii. Tym właśnie szlakiem prowadzili swe armie do Delhi najeźdźcy z Azji Środkowej, potomkowie Czyngis-chana i Tamerlana. W pobliżu Panipat stoczono od czasów starożytnych kilkanaście wielkich bitew, które niekiedy na długo, jak batalia w 1526 r., rozstrzygały o losach Indii. Haryana to część historycznego Pendżabu, podzielonego między Pakistan i Indie, w którym 4 tysiące lat temu narodziły się pierwsze w tym regionie świata miejskie społeczności – cywilizacja doliny Indusu. Równie ważną rolę odegrał Pendżab w okresie wedyjskim i czasach późniejszych, stając się kolebką indyjskiej kultury i religii. Sam stan Haryana, którego granice z trzech stron otaczają stołeczne Delhi, powstał dopiero przed 40 laty. Wytwarza się tu m.in. połowę produkowanych w kraju samochodów i motocykli i co czwarty rower. Jednocześnie to zamożne dziś tereny rolnicze, znane z uprawy zbóż, ryżu, tytoniu oraz mleczarstwa. Haryana należy do najbogatszych regionów współczesnych Indii – ustępuje tylko Delhi i Goa – i uważany jest za koło zamachowe indyjskiej gospodarki.

Reklama
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Historia
Skarb z austriackiego zamku trafił do Polski
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama