Na przekór ojcu i aby uciec przed wojskiem

Demonstracje charkowskie, w których wziął udział Józef Piłsudski, należy traktować jako kontynuację wileńskiej konspiracji. Wzrastając w atmosferze patriotycznego domu oraz tajnych spotkań w gimnazjum, Piłsudski był skazany na udział w każdym przedsięwzięciu osłabiającym carat i to niezależnie od tego, kto był organizatorem.

Publikacja: 18.02.2009 06:27

Faksymile podania Józefa Piłsudskiego do rektora Uniwersytetu Charkowskiego o przyjęcie na Wydział M

Faksymile podania Józefa Piłsudskiego do rektora Uniwersytetu Charkowskiego o przyjęcie na Wydział Medyczny

Foto: Muzeum Wojska Polskiego

Tuż po zdaniu matury Piłsudski otrzymał dokument wydany 20 lipca 1885 r. przez komisję wojskową miasta Wilna: „Szlachcic Józef Józefowicz Piłsudski, urodzony 23 listopada 1867 [starego stylu], przypisany do odbywania służby wojskowej do komisji poborowej w Wilnie. Wyznania rzymsko-katolickiego, przygotowuje się do wstąpienia na wyższą uczelnię. Wyżej wymieniony Józef Józefowicz Piłsudski, podlegający obowiązkowi służby wojskowej w 1888 roku, jest zobowiązany do dostarczenia do urzędu wojskowego miasta Wilna nie później niż 1 marca wyznaczonego roku [1888] świadectwa o stanie osobistym zgodnie z Najwyższym Nakazem z 23 lipca 1874”. Wydano w Urzędzie Wojskowym miasta Wilna 20 lipca 1885. Nr 703.

[i][Aleksandr Giedroyć, J. Piłsudski i Uniwersytet Charkowski. Akta osobowe studenta. Aspekt społeczno-historyczny, w: Piłsudski i Ukraina. Materiały z konferencji popularnonaukowej, Tarnopol 2002, s. 33 – 36 (tłumaczenie A. Juźwik).][/i]

[ramka][srodtytul]MODA ZE WSCHODU [/srodtytul]

W tym właśnie czasie przyszła socjalistyczna moda. Moda dla nas wilnian, szła ze wschodu, z Petersburga. Gdybym się spotkał w owe czasy z socjalizmem warszawskim, negującym otwarcie sprawy narodowościowe i występującym otwarcie przeciwko tradycji powstańczej, odrzuciłbym i samą ideę socjalistyczną.

[i]Józef Piłsudski, Jak stałem się socjalistą, Pisma Zbiorowe, t. II, Warszawa 1937[/i][/ramka]

Aby uniknąć poboru, należało podjąć studia. Jak mówił Piłsudski wiele lat później Arturowi Śliwińskiemu, ojciec widział go na studiach w Instytucie Technologicznym lub Komunikacji w Petersburgu, uważając medycynę za jakąś pośledniejszą gałąź wiedzy. Ziuk raczej przez przekorę wybrał medycynę, choć nie miał do niej żadnego zamiłowania. Wybór studiów medycznych w Charkowie wydawać się może dysonansem wobec bliższych jego sercu zainteresowań humanistycznych. Być może Piłsudski chciał uniknąć  indoktrynacji bardziej natrętnej na kierunkach humanistycznych niż na medycynie, która też dawała szansę zdobycia materialnej niezależności. Ale w tej decyzji należy dostrzec także silną osobowość i charakter  Piłsudskiego, który o swoich sprawach chciał decydować sam, bez uwzględnienia sugestii ojca.

Wreszcie na podjętą przez Ziuka decyzję miała wpływ potrzeba zmiany miejsca zamieszkania, wywołana ciężką atmosferą rodzinną po zgonie ukochanej matki i postępujące poczucie braku bliższego kontaktu z ojcem. Także i w „Dziennikach” Bronisława znajdujemy wymowny protest przeciwko kolejnym licytacjom majątków rodzinnych i postępującej pauperyzacji. Skoro ojciec nie był w stanie zapewnić bezpieczeństwa dla swej rodziny, przestawał być autorytetem dla swych synów. Nie słuchano go także, gdy chodzi o wybór kierunku studiów.

[i][Rozmowa ze Śliwińskim 7 listopada 1931, A. Śliwiński Marszałek Piłsudski o sobie, „Niepodległość”, t. XVI, Warszawa 1937, s. 367 – 373.][/i]

[srodtytul]Między studiami a Narodną Wolą[/srodtytul]

4 sierpnia 1885 roku Ziuk złożył podanie do Uniwersytetu Charkowskiego.

„Dołączając przy niniejszym podaniu wszystkie niezbędne dokumenty wraz z ich kopiami, a mianowicie: świadectwo dojrzałości, metrykę urodzenia, metrykę chrztu i przynależności stanowej i przynależności do komisji poborowej mam zaszczyt prosić pokornie o zaliczenie mnie do grona studentów Fakultetu Medycyny”.

[i][Facsimile podania w Muzeum Wojska Polskiego, MWP 48301/1, przedruk w: M. Lepecki, Józef Piłsudski na Syberii, Warszawa 1936, s. 167.][/i]

22 sierpnia podanie to zostało uwzględnione i wczesną jesienią 1885 roku Józef Piłsudski pojechał końmi do Charkowa, ponieważ nie było wówczas linii kolejowej z Wilna do tego miasta. Nauka szła pomyślnie i w grudniu zdawał egzaminy po ukończeniu I semestru. Z anatomii, histologii i fizyki otrzymał ocenę dobrą, zaliczono mu także zajęcia praktyczne z anatomii i histologii.

[i][Aleksandr Giedroyć, J. Piłsudski i Uniwersytet Charkowski. Akta osobowe studenta. Aspekt społeczno-historyczny, w: Piłsudski i Ukraina. Materiały z konferencji popularnonaukowej, Tarnopol 2002, s. 33–36; Facsimile w: M. Lepecki, Józef Piłsudski na Syberii, Warszawa 1936, s. 168 –169.][/i]

Pierwszy raz znalazł się z dala od domu rodzinnego i musiał organizować sam sobie sprawy bytowe. W Charkowie starano się wciągnąć Piłsudskiego do tajnej Narodnej Woli. Ta rewolucyjna organizacja rosyjska powstała w 1879 r. w wyniku rozłamu w Ziemli i Woli, a jej program zapowiadał obalenie caratu, wybór przedstawicielstwa narodowego i wprowadzenie swobód demokratycznych. Jej sympatycy i członkowie próbowali obudzić świadomość społeczną i nieść oświatę ludowi wiejskiemu. Wielu z nich porzuciło zasobne domy i perspektywę dobrze płatnych zajęć, by z ludem przeżywać jego dole i niedole. Romantyzm tej postawy oddziaływał na wyobraźnię szerokich kręgów młodzieży, szczególnie rosyjskiej.

W tym też czasie Piłsudski dowiedział się o wielkim procesie członków Proletariatu w Warszawie, co zwróciło jego uwagę na zagadnienia socjalizmu. Odpowiadało to tendencji, jaka zapanowała na rosyjskich uniwersytetach, a która wynikała z poszukiwań ideowych i próbie znalezienia odpowiedzi przez liberalizującą młodzież na pytanie, co może stanowić antidotum na carskie samodzierżawie. Piłsudski niewątpliwie był pod wpływem tej tendencji, tym bardziej że polski odpowiednik Narodnej Woli, mianowicie Proletariat został w latach 1883 – 1884 całkowicie zduszony. Echa wielkiego procesu 29 proletariatczyków z Ludwikiem Waryńskim na czele oraz kilka wyroków śmierci wywołały tym mocniejszą reakcję w Charkowie, że Proletariat współpracował z Narodną Wolą, a najbardziej spektakularnym czynem tej ostatniej organizacji był udany zamach na cara Aleksandra II dokonany przez Polaka Ignacego Hryniewieckiego.

Wielu członków Proletariatu trafiło z czasem w szeregi Polskiej Partii Socjalistycznej. Do najwybitniejszych proletariatczyków w PPS zaliczali się Stanisław Mendelson, Bolesław Antoni Jędrzejowski, Witold Jodko-Narkiewicz, Aleksander Dębski i Feliks Perl.

[srodtytul]Pomyślne egzaminy i areszt za demonstracje[/srodtytul]

Dla Piłsudskiego szczególnie ważne okazały się nieformalne obchody 25. rocznicy uwłaszczenia włościan. 2 i 3 marca 1886 roku odbyły się na Uniwersytecie Charkowskim wielkie manifestacje, podczas których aresztowano około 150 studentów. Piłsudski brał w nich udział i został ukarany sześciodniowym aresztem z ostrzeżeniem, że w razie ponownego zatrzymania zostanie wydalony z uniwersytetu. Odnoszące się do tego incydentu późniejsze zaświadczenie informowało: „Piłsudski Józef Klemens, dawny student Uniwersytetu Charkowskiego. Podczas bytności w Uniwersytecie Charkowskim Piłsudski brał długotrwały udział w studenckich nieporządkach 18 i 19 lutego [starego stylu] bieżącego roku. Według orzeczenia władz uniwersytetu Piłsudski został skazany na sześć dni aresztu z ostrzeżeniem, iż w wypadku jakiegokolwiek wykroczenia będzie natychmiast wydalony z uniwersytetu.

[i][Facsimile w Muzeum Wojska Polskiego, MWP 48301/2, przedruk m.in. w: M. Lepecki, Józef Piłsudski na Syberii, Warszawa 1936, s. 167 nn.][/i]

[ramka][srodtytul]ROSYJSKI MESJANIZM [/srodtytul]

Dla Europy socjalizm ten był nadkrytycznym, dla Rosji zaś pobłażliwym i w owym czasie przetwarzał się najzwyczajniej w radykalizm inteligencki, w którym ów mesjanizm rosyjski służył jako parawanik dla zakrycia braku pracy nad podniesieniem świadomości ludu pracującego. Takim to płytkim bardzo socjalistą wyruszyłem w 1885 r. do Uniwersytetu Charkowskiego

[i]Józef Piłsudski, Jak stałem się socjalistą, Pisma Zbiorowe, t. II, Warszawa 1937[/i][/ramka]

Udział w demonstracjach nie miał charakteru przypadkowego. Podobnie było z uczestnictwem w spotkaniach członków Narodnej Woli. Brał w nich udział wiele razy. Jedną z animatorek tego ruchu na terenie Charkowa była Lidia Łojko, z którą Piłsudski spotka się ponownie na zesłaniu. Demonstracje należy traktować jako kontynuację wileńskiej konspiracji. Wzrastając w takiej atmosferze, Piłsudski był skazany na udział w każdym przedsięwzięciu osłabiającym carat i to niezależnie od tego, kto był ich organizatorem. 13 marca 1886 roku napisał o tym list do cioci Stefanii Lipmanówny w Wilnie: „Już zostaliśmy osądzeni za nieporządki w uniwersytecie. A mianowicie 20 dotychczas osądzali na siedzenie w areszcie i między nimi i mnie na sześć dób. Doprawdy, ten karcer już mnie prześladuje. Co pół roku w nim przesiadywanie nie jest arcyprzyjemną rzeczą. W przeszłym półroczu dwie doby, teraz sześć z uwagą, że na przyszłość przy najmniejszym przestępstwie z mojej strony zostanę wydalony z uniwersytetu”.

[i][A. Borkiewicz, Źródła do biografii Józefa Piłsudskiego z lat 1867 – 1892, „Niepodległość”, t. XIX, Warszawa 1939.][/i]

Jak widać i w pierwszym półroczu Piłsudski dostał karę dwóch dni aresztu. Powód nie jest nam znany, najpewniej chodziło o podobne „nieporządki” na uniwersytecie.

Mimo społecznej aktywności nie zaniedbywał studiów. Pomyślnie zdał egzaminy z drugiego półrocza, z których otrzymał: z anatomii – 3, z chemii nieorganicznej – 5 (organicznej nie zdawał), z fizyki – 4, botaniki nie zdawał, z histologii – 4, a zajęcia praktyczne z anatomii i histologii zostały mu zaliczone. W ten sposób ukończył pierwszy rok studiów medycznych.

[srodtytul]Charków opuścił, do Dorpatu nie dotarł[/srodtytul]

Zapewne w maju lub czerwcu 1886 roku przyjechał do Wilna. Nie zamierzał wracać do Charkowa. Przemieszkiwał przy Zaułku Zamkowym w domu Lipskiego. Przeczytał w tym czasie sporo broszurek socjalistycznych i pierwszy tom „Kapitału” Marksa po rosyjsku. Napisał o tym później, że była to najważniejsza obok „Potopu” książka. Zorganizował kółko składające się z paru kolegów studentów z Petersburga. Dyskutowano i czytano literaturę socjalistyczną, wydawano pisemko na hektografie, nawiązano stosunki z robotnikami w Wilnie. Grupę tę nazywano później Wileńską Grupą Rewolucyjną. Jej ideowe oblicze zbliżało ją do Proletariatu. Z ruchem w Warszawie nie mieli żadnego kontaktu, był to bowiem okres zupełnego rozbicia Proletariatu.

Możliwe, że perspektywa wydalenia z Charkowa wpłynęła na decyzję o zmianie miejsca studiów. Wybrał Dorpat (Tartu), gdzie studiowało wielu Polaków. 14 sierpnia 1886 powiadomił o tym Uniwersytet Charkowski i prosił o przesłanie jego papierów do Dorpatu. Na tym piśmie znajduje się adnotacja zastępcy inspektora uniwersytetu, że Piłsudski swym prowadzeniem się zwracał uwagę inspekcji, brał udział w zaburzeniach 2 – 3 marca i był za to ukarany. Potwierdzono wszakże zaliczenie wielu przedmiotów.

„Świadectwo wydane w Cesarskim Charkowskim Uniwersytecie byłemu studentowi Fakultetu Medycyny Józefowi Klemensowi Piłsudskiemu, w tem, że on, Piłsudski w grudniu 1885 podlegał egzaminom kontrolnym i otrzymał następujące oceny: z anatomii, histologii i fizyki – dobrze; z chemii i zajęć praktycznych z anatomii, histologii pierwsze półrocze 1885/1886 roku akademickiego mu zaliczono. W maju 1886 podlegał także egzaminom kontrolnym i otrzymał oceny: z chemii nieorganicznej – bardzo dobrze; z anatomii – dostatecznie; z chemii organicznej i botaniki nie podlegał egzaminom; z zajęć praktycznych z anatomii i histologii drugie półrocze 1885/1886 roku akademickiego zostało mu zaliczone, co podpisem i przyłożeniem urzędowej pieczęci potwierdza się. 29 listopada 1886. Podpisał Rektor Iw [an] Szołkow”.

[i][Aleksandr Giedroyć, J. Piłsudski i Uniwersytet Charkowski. Akta osobowe studenta. Aspekt społeczno-historyczny, w: Piłsudski i Ukraina. Materiały z konferencji popularnonaukowej, Tarnopol 2002, s. 33 – 36 (tłumaczenie Aleksander Juźwik).][/i]

Uniwersytet Charkowski poinformował o zachowaniu Piłsudskiego władze uniwersytetu w Dorpacie, zaznaczając, że Departament Policji nie stwarza przeszkód w sprawie przeniesienia się go do Dorpatu. Mimo to Piłsudski na Uniwersytet Dorpacki nie został przyjęty. Nie zaniechał zamiaru kontynuowania studiów i 5 grudnia wysłał do rektora uniwersytetu w Charkowie pismo, w którym prosił o przesłanie zaświadczenia o zaliczeniu dwóch pierwszych semestrów i zdaniu egzaminów. Nie wiadomo, jakie plany miał Piłsudski co do dalszych studiów. Myślał o studiowaniu prawa, o wyjeździe za granicę. Na razie pochłaniała go praca w kółku i czytanie.

[srodtytul]Młodszy Jan idzie w ślady brata[/srodtytul]

Zresztą bardzo prędko życie jego uległo zasadniczej zmianie. Kłopoty z kontynuowaniem studiów położyły się wszakże cieniem na studiach innego z braci, Jana. Był on co prawda znacznie młodszy, urodził się w 1876 roku, ale jego perypetie studenckie mówią wiele o stosunkach panujących w Rosji i wpływie kariery akademickiej Józefa na jego losy. Jan rozpoczął studia na Wydziale Matematyczno-Fizycznym Uniwersytetu Moskiewskiego w lipcu 1895 roku. Pomyślnie zaliczył na uniwersytecie dwa semestry, ale trzeciego nie ukończył. W zaświadczeniu wydanym 9 kwietnia 1897 roku czytamy: „na podstawie punktu 1. przepisów specjalnych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Oświaty Narodowej 14 maja 1882 roku, Jan Piłsudski został z Uniwersytetu Moskiewskiego wypisany. Ponieważ nie ukończył pełnego kursu studiów, prawa nadane studentom, którzy ukończyli cały kurs studiów uniwersyteckich, jemu nie przysługują”.

[i][Jakow Griszyn, Studenckie lata Jana Piłsudskiego w świetle archiwów kazańskich, „Przegląd Wschodni”, Warszawa, t. III (1994), z. 2 (10), s. 264.][/i]

[ramka][srodtytul]APATYCZNI POLACY [/srodtytul]

Polska młodzież była dosyć apatyczną, bez żadnych silniejszych aspiracji społecznych, ci zaś, co je mieli, byli prawie zupełnie zrusyfikowani. Rosyjscy studenci byli bardziej żywi, energiczni i ruchliwi. Starano się wciągnąć mnie do Narodnej Woli, lecz stanowczo się temu oparłem, chodziłem tylko na posiedzenia kilku kółek samokształcenia, gdzieśmy czytali również nudnego dla mnie Ławrowa.

[i]Józef Piłsudski, Jak stałem się socjalistą, Pisma Zbiorowe, t. II, Warszawa 1937[/i][/ramka]

Przyczyną wydalenia Jana Piłsudskiego z uniwersytetu była jego obecność na nielegalnym posiedzeniu Rady Związków Studenckich, gdzie reprezentował Polskie Koło Studenckie. W związku z tym został aresztowany i relegowany z uczelni. Wspomniane przepisy z 1882 roku przewidywały jako najcięższą karę relegowanie z uczelni i zakaz studiów przez okres trzech kolejnych lat. Jan został wysłany do miejsca urodzenia, czyli Wilna, gdzie znajdował się pod jawnym nadzorem policji. Pracował w Banku Ziemskim. Pomimo inwigilacji pozostawał w konspiracyjnym kontakcie z Józefem.

Po latach postanowił kontynuować przerwane studia. 10 października 1900 roku wpisano go na listę studentów Wydziału Prawa Uniwersytetu w Kazaniu. W tym czasie policja carska uporczywie poszukiwała Józefa Piłsudskiego. Możliwe, że z tego powodu Jan napotykał na kolejne przeszkody. Już 21 marca 1901 roku jego studia po raz kolejny zostały przerwane. Wedle dokumentów powodem była absencja na zajęciach. Jan Piłsudski wyjaśnił ją zaświadczeniem lekarskim stwierdzającym ciężkie zapalenie płuc, które wymagało dłuższej rekonwalescencji. Trudno orzec, czy był to rzeczywisty powód zawieszenia studiów. Trzeba pamiętać, że przez cały okres studiów znajdował się pod tajnym nadzorem policji. Każdorazowo musiał się starać o uzyskanie paszportu na wyjazd z Wilna. Tego rodzaju sytuacja zdarzyła się w 1900 roku. Jan Piłsudski zdeklarował wyjazd do Nemenczyna na Wileńszczyźnie, ale policja ustaliła, że się tam nie pojawił. Poszukiwano go więc u ojca w Sugintach, ale i tam go nie odnaleziono. Pojawiła się pogłoska, że znajduje się w Petersburgu, gdzie miał podjąć pracę w fabryce drożdży. 7 lipca 1900 roku policja przyznała, że miejsce pobytu Jana Piłsudskiego jest nieznane.

Policja nie była świadoma, że Jan zgubił tropicieli po to, aby stawić się w charakterze świadka na ślubie swego brata Józefa, który odbył się w Łapach 22 lipca tego roku.

Także i w Kazaniu potrafił gubić swych „opiekunów”. Akta żandarmerii potwierdzają, że inwigilację jego osoby prowadziło kilku agentów. Jan często zmieniał adresy, zamieszkiwał nawet w domu dowódcy kompanii batalionu rezerwowego w tym mieście. Studia prawnicze w Kazaniu ukończył w 1904 roku. W tym samym mniej więcej czasie uchylono nadzór policyjny.

[i][Jakow Griszyn, Studenckie lata Jana Piłsudskiego w świetle archiwów kazańskich, „Przegląd Wschodni”, Warszawa, t. III (1994), z. 2 (10), s. 263 – 270.][/i]

[srodtytul]Przyjaciół wspólnej sprawy wśród Żydów szuka[/srodtytul]

Od momentu rozpoczęcia studiów w Charkowie zaczyna się w życiu Józefa Piłsudskiego zaangażowanie w politykę. Ważnym doświadczeniem okresu studiów musiała być obserwacja rosyjskich środowisk politycznych, a tym samym ich ocena z punktu widzenia interesów polskich. A ponieważ był to okres likwidacji Proletariatu, oczy studentów Polaków zwracały się w stronę partii czy grup rosyjskich, w tym Narodnej Woli. Źródeł zaangażowania braci Piłsudskich w spisek na Aleksandra III w 1887 roku szukać więc należy w Charkowie. Nie tylko dlatego, że jeden ze spiskowców związany był z tym miastem.

Musimy przyjrzeć się jeszcze jednemu doświadczeniu. Najprawdopodobniej wówczas Piłsudski zetknął się na gruncie politycznym ze studentami Żydami. Wydaje się, że to w tym okresie szukać należy źródeł jego poglądów na potrzebę współpracy z różnymi narodowościami państwa carów. Piłsudski uważał, że Żydzi zamieszkujący ziemie dawnej Rzeczypospolitej nie powinni jednoczyć się z rosyjskim ruchem socjalistycznym. Chciał ich nakłonić do ścisłej współpracy z Polską Partią Socjalistyczną, a potem z polską irredentą. Brak wypowiedzi Piłsudskiego z okresu studiów najwyraźniej dlatego, że nie odczuwał jeszcze potrzeby tego rodzaju. Ale był to okres formowania się jego poglądów politycznych, w tym na palącą kwestię żydowską.

Drugim czynnikiem musiały być późniejsze kontakty z działaczami Związku Zagranicznego Socjalistów Polskich, w tym Stanisławem Mendelsonem, który także sprzeciwiał się przyłączeniu się żydowskich socjalistów do ruchu rewolucyjnego w Rosji. Dotyczyło to także Wilna. Mendelson z Piłsudskim mieli w tym czasie nakłaniać Arkadego Kremera i Zemana Kopelsona, żydowskich socjaldemokratów w Wilnie, do prowadzenia agitacji wśród swoich sympatyków oraz do przyjęcia programu PPS.

[i][Z. Kopelson, w: Rewolucjonnyje dwiżenje sredi Jewrejew, Moskwa 1930, s. 72 – 73.][/i]

Podobne postulaty zawarł Piłsudski w artykule ogłoszonym w „Przedświcie” z 4 kwietnia 1893 roku. Twierdził w nim, że brak wspólnego frontu pomiędzy rewolucjonistami Polakami i Żydami oznacza niemożność zbudowania masowego ruchu do walki z opresjami ze strony caratu. Ubolewał nad tym, że żydowscy socjaliści stawali się narzędziem rusyfikacji. Chodziło o używanie języka rosyjskiego w agitacji wśród robotników. Nakłaniał Żydów do zastąpienia go językiem jidysz. W tym celu zaoferował nawet pomoc w szmuglowaniu „Der Arbetera” i innej bibuły z Galicji, Londynu, a nawet Nowego Jorku do Wilna i Królestwa. Dzięki jego pośrednictwu nawiązały się więzi pomiędzy żydowskimi socjaldemokratami z Galicji i Wilna. Pomimo krytyki, jakiej nie szczędził w wielu wypowiedziach na łamach „Przedświtu”, a potem „Robotnika”, nawiązał szereg przyjacielskich kontaktów z wieloma działaczami, w tym z Arkadym Kremerem. W lipcu 1894 roku zorganizował szmugiel maszyny drukarskiej z czcionkami w języku jidysz na potrzeby żydowskich socjaldemokratów.

[i][Joshua D. Zimmerman, Józef Piłsudski and the Jewish Question, 1892-1905, „East European Jewish Affairs”, Vol. 28 (1998), no. 1, s. 88, 94.][/i]

[srodtytul]Kto może, pod sztandar PPS![/srodtytul]

Jego celem podstawowym było zjednoczenie całego ruchu socjalistycznego na terenach Królestwa i Litwy oraz Kresów Wschodnich pod sztandarem PPS. Uważał, że polscy socjaliści, tworzący najsilniejszy ruch oporu, mają do tego moralne prawo i są najlepiej przygotowani. Starał się powstrzymać proces krystalizacji żydowskiej partii socjalistycznej, która powstała w 1897 roku jako Bund. A sprawa była poważna. Żydzi byli najliczniejszą mniejszością narodową w Królestwie i na Litwie. W wielu miastach stanowili często ponad 50 proc. mieszkańców. Byli zresztą naturalnym sojusznikiem, jako że tylko w minimalnym stopniu trudnili się zawodami rolniczymi, wielu natomiast pracowało w warsztatach, wykonywało wolne zawody. Stąd tak wielkie zainteresowanie Piłsudskiego tą kwestią.

Na 196 listów, jakie napisał pomiędzy 1894 a 1903 rokiem, aż 30 dotyczyło kwestii żydowskiej. Obok tego opublikował siedem większych artykułów na ten temat. Chociaż dotyczyły aktualnych zagadnień, to źródeł zainteresowania problemem szukać należy w czasach studenckich oraz aktywności podjętej w tak zwanej Wileńskiej Grupie Rewolucyjnej, do której trafił po przyjeździe z Charkowa. Poświęcał temu zagadnieniu wiele czasu. W 1896 r. zaaranżował za pośrednictwem Bolesława Miklaszewskiego kontakt z grupą socjalistów żydowskich w Nowym Jorku, którzy przyjęli na siebie zadanie poszukiwania środków i produkcji literatury socjalistycznej w języku jidysz na potrzeby Królestwa i Litwy.

Solidnym partnerem na tym terenie okazała się grupa około 15 działaczy prowadzona przez Beniamina Feigenbauma (1860 – 1932). Jej orientacja była antyrosyjska, odpowiadała więc planom Piłsudskiego, ale bynajmniej nie chodziła na pasku PPS. Pisał więc na ten temat do Miklaszewskiego, że należy zapobiegać naturalnemu ciążeniu Żydów w stronę Rosji, skarżył się na niedostatki roboty PPS na tym odcinku, poszukiwał wspólnej platformy działania oraz akceptacji przez socjalistów żydowskich postulatu niepodległości Polski.

[i][Joshua D. Zimmerman, Józef Piłsudski and the Jewish Question, 1892 – 1905, „East European Jewish Affairs”, Vol. 28 (1998), no. 1, s. 88, 94.][/i]

[ramka][srodtytul]PROLETARIAT I WILNO[/srodtytul]

Nieco zelektryzowała mię wiadomość, o Proletariacie w Warszawie (...) Przyszedłem do przekonania, że trzeba zawiązać jakąś organizację, która by wypracowała program roboty socjalistycznej i u nas w domu. Z tą myślą zwierzyłem się z tego projektu paru kolegom wilnianom po powrocie z uniwersytetu na wakacje.

[i]Józef Piłsudski, Jak stałem się socjalistą, Pisma Zbiorowe, t. II, Warszawa 1937[/i][/ramka]

Charków nie był tylko miejscem studiów, miastem, w którym Piłsudski na dobre oderwał się od domu rodzinnego, ale i polem doświadczalnym, na którym przetestował swój stosunek do rosyjskiego ruchu rewolucyjnego i do narodowości, które zasiedlały obszary dawnej Rzeczypospolitej. Związki z Narodną Wolą zapoczątkowane podczas studiów na pierwszym roku medycyny zaprowadziły Józefa i Bronisława na Sybir, a wszystko za przyczyną udziału – jakkolwiek marginalnego – w planach zamachu pogrobowców tej organizacji na cara Aleksandra III.

[i]Janusz Cisek, [link=http://www.januszcisek.pl" target="_blank]www.januszcisek.pl[/link], jcisek@muzeumwp.pl, dyrektor Muzeum Wojska Polskiego. W latach 90. – dyrektor Instytutu Józefa Piłsudskiego w Nowym Jorku. Autor m.in. „Kalendarium życia Józefa Piłsudskiego (wspólnie z Wacławem Jędrzejewiczem) oraz albumu „Józef Piłsudski”[/i]

Tuż po zdaniu matury Piłsudski otrzymał dokument wydany 20 lipca 1885 r. przez komisję wojskową miasta Wilna: „Szlachcic Józef Józefowicz Piłsudski, urodzony 23 listopada 1867 [starego stylu], przypisany do odbywania służby wojskowej do komisji poborowej w Wilnie. Wyznania rzymsko-katolickiego, przygotowuje się do wstąpienia na wyższą uczelnię. Wyżej wymieniony Józef Józefowicz Piłsudski, podlegający obowiązkowi służby wojskowej w 1888 roku, jest zobowiązany do dostarczenia do urzędu wojskowego miasta Wilna nie później niż 1 marca wyznaczonego roku [1888] świadectwa o stanie osobistym zgodnie z Najwyższym Nakazem z 23 lipca 1874”. Wydano w Urzędzie Wojskowym miasta Wilna 20 lipca 1885. Nr 703.

Pozostało 97% artykułu
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Historia
Archeologia rozboju i kontrabandy