W krajach kręgu cywilizacji zachodniej przyjęliśmy ścisły podział na muzykę klasyczną i współczesną. Ta pierwsza, często błędnie nazywana „dawną” lub „poważną” wyraźnie odróżnia się strukturą i złożonością formy. Jest też kierowana do innych kręgów odbiorców niż muzyka rozrywkowa. Upraszczając, można powiedzieć, że łatwa w odbiorze zachodnia muzyka rozrywkowa nie jest tak złożoną strukturą z głębszym przekazem emocjonalnym jak muzyka klasyczna.
Inaczej jest jednak w przypadku muzyki chińskiej, która nawet w swoim rozrywkowym wydaniu sięga po wzorce i formy stosowane od wieków w muzyce tradycyjnej.
Początki muzyki chińskiej sięgają II tysiąclecia p.n.e. Zachowane z tamtego okresu zapiski muzyczne dowodzą, że muzyka chińska ewoluowała bardzo powoli, do dzisiaj zachowując swój pierwotny charakter, który opiera się na skali pentatonicznej, składającej się z z pięciu dźwięków, które w tradycyjnej muzyce chińskiej noszą nazwy: gong, shāng, jué, zhǐ i yǔ
Dla porównania najstarsze zapiski muzyki europejskiej to mozolnie i jedynie fragmentarycznie odtworzone fragmenty helleńskich dzieł muzycznych: "Orestesa" Eurypidesa, hymnów Mesomedesa, delfickich hymnów ku czci Apollina oraz epitafium Seikilosa. Za najstarszy udokumentowany zapis klasycznej muzyki europejskiej uznaje się dopiero monofoniczny śpiew rzymski. Była to jednak muzyka wyłącznie wokalna. W połowie VI wieku, a więc za pontyfikatu papieża Grzegorza I Wielkiego, rozpoczęto próby jej kodyfikacji. Tak oto od imienia tego wielkiego reformatora powstała nazwa Chorał Gregoriański odnosząca się do śpiewu antyfonalnego, czyli pieśni zapisanych i kodowanych pierwotnymi znakami nutowymi ułożonymi na prostej skali liniowej w Antyfonarzu – księdze stanowiącej zbiór pieśni liturgicznych – gdzie zapisywano antyfony mszalne lub psalmowe, które współcześnie nazywamy ogólnie Chorałem Gregoriańskim.
Legenda o piszczałkach Ling Luna
O muzyce chińskiej wiadomo znacznie więcej ze względu na nieporównywalnie lepiej rozwinięte kronikarstwo chińskie. W Chinach zachowały się setki dokładnych opisów różnych form działalności ludzkiej od czasów antycznych, Dla porównania zbiory europejskie są niezwykle ubogie. Nasza wiedza o pierwszych formach muzycznych ginie w mgle dziejów i więcej jest w niej domysłów niż pewników.