Niebawem będziemy świętować nadejście Nowego Roku. Na sylwestrowych balach będzie nam towarzyszyła muzyka. Jest ona nieodłączną częścią naszej kultury. Jednak jej charakter zmieniał się na przestrzeni wieków. Najbardziej intensywne zmiany w jej kreowaniu i odbieraniu zachodziły w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat i były związane z rozwojem urządzeń technicznych technologii cyfrowej. Warto poznać ich historię.
Generatory elektryczne i początki elektrycznych instrumentów
Pierwszym krokiem w zastosowaniu nowych technologii było wykorzystanie w muzyce generatorów elektrycznych, np. organów Hammonda, oraz wzmacniaczy elektrycznych służących do wzmocnienia dźwięku. W szczególności budowano od lat 40. XX w. wzmacniacze elektroakustyczne, początkowo oparte na lampach elektronowych, później na tranzystorach, teraz na układach scalonych. Bardzo przyczyniły się one do rozwoju muzyki popularnej. Za początek może być uznane użycie gitar elektrycznych przez muzyków bluesowych oraz w orkiestrach jazzowych. Wart przypomnienia jest w tym miejscu pionier gitary elektrycznej Charlie Christian w orkiestrze Bena Goodmana. To od niego zaczęła się ta technika! Wzmacniacze elektryczne stały się niezbędnym elementem w muzyce młodzieżowej, począwszy od lat 50. i 60. (era rock and rolla i zespołów bigbitowych).
Czytaj więcej
To, co stworzył inżynier budujący układ scalony będący „sercem” telefonu komórkowego, to prawdziwe arcydzieło. To genialne ułożenie i połączenie tysięcy elementów!
Później samo tylko wzmocnienie dźwięku przestało muzykom wystarczać i dźwięk zaczął być w coraz większym stopniu elektronicznie przetwarzany. Przykładem może być twórczość Jimiego Hendrixa, który był jednym z pierwszych muzyków eksperymentujących z efektami dźwiękowymi, w tym ze stereofonicznym efektem przejścia (phasing effect).
W latach 70. powstał nurt rocka progresywnego – na styku muzyki rockowej i klasycznej (grupy Yes, Genesis, Emerson Lake and Palmer, King Crimson) oraz muzyki jazzowej (tzw. rock fuzzion – zespoły Milesa Davisa, Mahavishnu Orkiestra, Whether Report) – szeroko korzystającego z instrumentów elektronicznych. Początkowo były to instrumenty typu melotron (aparat wytwarzał dźwięki metodą reprodukcyjną, tzn. dźwięki nagrywane były na odcinkach taśmy magnetycznej i w czasie gry odczytywane za pomocą głowicy magnetofonowej po naciśnięciu klawisza).