Od czasów antycznych ludzkość dążyła do stworzenia człowieka doskonałego. Starania pozostawiły ślady zarówno w filozoficznych rozważaniach, jak i na kartach historii. W czasach skąpej wiedzy medycznej i ograniczonych zasobów przetrwanie cywilizacji zależało od fizycznej odporności na choroby.
Nature or nurture, czyli natura czy wychowanie?
Przykładem państwa realizującego program naprawiania natury, czyli sztucznej ingerencji w dobór naturalny, była Sparta. Życie jej mieszkańców, od kołyski aż po grób, w całości podporządkowano celom obronnym, co odbiło się na militarnej organizacji społeczeństwa. Ponieważ wątłe lub chorowite dzieci nie mieściły się w wyśrubowanych kryteriach, obywatele Sparty pozbywali się męskich potomków nierokujących przydatności na polu walki. Z tego punktu widzenia dziewczynki w ogóle były kompletnie bezużyteczne.
Czytaj więcej
Wymarły pradawny tur do dziś rozgrzewa wyobraźnię biologów i historyków. Kiedyś rozgrzewał jeszcze bardziej, bo hitlerowcy postanowili go odtworzyć. Niestety, w miejsce tura wyszła krowa.
Za pierwszego teoretyka eugeniki może uchodzić Platon. Grecki filozof poruszał w swoich rozważaniach problem dziedziczności ludzkiej natury, uważając za nieracjonalne wychowywanie ułomnych dzieci. Zdaniem Platona remedium było kojarzenie związków małżeńskich przekazujących potomkom najlepsze cechy własne. Filozof wskazywał także na niebagatelne znaczenie warunków, w jakich żyły dzieci. Otworzył tym niekończącą się dyskusję o tym, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka: genetyczne czy społeczne? W istocie Platon zadał pytanie, czy doskonałego osobnika da się stworzyć metodą reprodukcji, czy lepiej zapewnić mu odpowiednią edukację oraz dostatnie warunki życia?
Za nowożytnego prekursora zastępowania Boga uchodzi brytyjski antropolog, psycholog i matematyk Francis Galton. To on w 1863 r. posłużył się starogreckim wyrażeniem eugenos – dobrze urodzony – do nazwania nowej dziedziny nauki. Galton był spokrewniony z Karolem Darwinem i pozostawał pod silnym wpływem fundamentalnej pracy kuzyna „O powstawaniu gatunków”, poświęconej zasadom dziedziczności. Dzięki własnym interdyscyplinarnym studiom opracował szereg metod badawczych. Ustalił na przykład, że odsetek osób utalentowanych jest wyższy w rodzinach posiadających antenatów wybitnych w różnych dziedzinach życia.