Reklama
Rozwiń
Reklama

Paweł Łepkowski: Kto jest prawdziwym potworem?

Znany amerykański biolog i pisarz Edward O. Wilson, autor słynnej powieści „Mrowisko”, stwierdził kiedyś, że „człowiek wciąż ma emocje na poziomie epoki kamienia łupanego, instytucje ze średniowiecza, a technikę o boskich możliwościach”.

Publikacja: 30.10.2024 21:00

Budzące lęk potwory ukazane na fragmencie tryptyku Hieronima Boscha pt. „Kuszenie św. Antoniego”, na

Budzące lęk potwory ukazane na fragmencie tryptyku Hieronima Boscha pt. „Kuszenie św. Antoniego”, namalowanego między 1500 a 1516 rokiem

Foto: bosch/Wikipedia comons

Nie ma trafniejszego podsumowania ludzkiego charakteru. Jesteśmy bez wątpienia nadzwyczajnym produktem ewolucji, pod każdym względem niedoścignionym, który całkowicie podporządkował naturę własnym potrzebom. Jednocześnie nadal tkwimy w atawistycznym lęku przed ukrytymi siłami natury. Wierzymy w niewidzialne wymiary i groźne istoty je zamieszkujące. Wiara w potwory i demony jest starsza od cywilizacji. Sięga niepamiętnych dziejów naszych bardzo odległych przodków. Nie wiemy, co myślą zwierzęta i czy w ogóle mają wyobraźnię. Pewne jest natomiast, że procesy ewolucyjne wdrukowały w ich świadomość (zakładamy, że ją mają) naturalny lęk stanowiący najbardziej sprawdzony mechanizm instynktu przetrwania.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Historia świata
Pod flagą czerwono-czarną
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Historia świata
Agentka Churchilla: Krystyna Skarbek i jej śmiertelna gra z Gestapo
Historia świata
Hitler miał obsesję na punkcie wierności psów
Historia świata
Sekretny plan Ariela Szarona
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Historia świata
O dwóch takich, którzy zmienili USA w eksportera gazu i ropy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama