Przypominamy tekst Pawła Łepkowskiego opublikowany w „Rzeczy o historii” 22 grudnia 2023 roku
Dawna Rzeczpospolita była unią państwową trzech wielkich narodów – Polaków, Litwinów i Rusinów, a więc i tolerancyjnym domem dla katolików, prawosławnych, luteranów, kalwinów, żydów, tatarów i karaimów. Chrześcijaństwo, narzucone Polanom przez władcę w drugiej połowie X stulecia, spotkało się za panowania pierwszych Piastów z niemal całkowitym odrzuceniem – zarówno przez tworzącą się warstwę rycerską, jak i lud. Dlatego już w 1038 r., zaledwie 72 lata po chrzcie Mieszka I oraz 13 lat po koronacji pierwszego króla Polski Bolesława Chrobrego, wybuchła największa w naszej historii pogańska rebelia ludowa skierowana przeciw opresyjnej religii i jej propagatorom. Bunt ludu Wielkopolski i Śląska to dowód, że chrześcijaństwo, które wielu nieodłącznie kojarzy z polskością, było dla naszych przodków ideologią obcą, retorsyjną i niemal całkowicie niezrozumiałą.
Czytaj więcej
Informacje o sposobach obchodzenia świąt Bożego Narodzenia na ziemiach polskich w pierwszych wiek...
Ponad pół tysiąca lat zajęło duchowieństwu katolickiemu „docieranie się” z ludem polskim. Na Litwie ten proces był zdecydowanie dłuższy, a wielu historyków uważa, że nigdy się nie skończył.
Święta pogańskie po chrześcijańsku
Jak silne musiały być tradycje i zwyczaje pogańskie włościan i niższych warstw szlachty, skoro kler w drodze ustępstwa przyjął strategię asymilacji niektórych zwyczajów i obchodów do kalendarza kościelnego. Wystarczy policzyć, ile świąt chrześcijańskich w Polsce to przekształcone święta pogańskie.