Reklama

Jak nauczyliśmy maszyny liczyć i myśleć za nas? Część 27: Open source

Ruch open source zapoczątkował wydany w 1997 r. artykuł Erica Stevena Raymonda zatytułowany „The Cathedral and the Bazaar”. Raymond przedstawił w nim idealistyczną wizję tworzenia programów jako swoistą misję.

Publikacja: 07.07.2022 21:06

Eric Steven Raymond przemawia na Disruptive Innovation Awards w ramach Tribeca Film Festival. Nowy J

Eric Steven Raymond przemawia na Disruptive Innovation Awards w ramach Tribeca Film Festival. Nowy Jork, 25 kwietnia 2011 r.

Foto: Slaven Vlasic/Getty Images

W poprzednim felietonie z tego cyklu (do którego zapraszam, bo jest dostępny w internecie) opisałem wydarzenia, które zapoczątkowały ruch tzw. wolnego oprogramowania (free software). Opisałem inicjatywę Richarda Stallmana z 1984 r. tworzącego inicjatywę GNU i rozwój systemu Linux wprowadzonego w 1991 r. przez Linusa Torvaldsa. Wspomniane działania były bardzo ważne i w istocie przyczyniły się do przezwyciężenia przekonania, że program musi być wykonany przez specjalistyczną firmę, a użytkownik może go kupić i używać, ale nie może go zmieniać. Stallman i Torvalds zainicjowali aktywność ogromnej liczby programistów na całym świecie, którzy zbiorowo doskonalili tworzone programy, nie żądając w zamian żadnego wynagrodzenia.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Historia świata
Sekretny plan Ariela Szarona
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Historia świata
O dwóch takich, którzy zmienili USA w eksportera gazu i ropy
Historia świata
Azincourt – angielski Grunwald
Historia świata
Jerzy Iwanow-Szajnowicz – śmierć w cieniu Akropolu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Historia świata
Fryderyk Chopin. W hołdzie Geniuszowi
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama