Reklama

Złowrogi cień Sowietów

26 grudnia 2021 r. minęła 30. rocznica upadku Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich. Ronald Reagan trafnie nazwał ZSRS „imperium zła”. Na Wschodzie wciąż wielu ludzi tęskni za tym imperium. Przypomnijmy zatem w suchych liczbach, czym było to państwo i dlaczego nie chcemy jego powrotu.

Publikacja: 31.03.2022 21:00

Lenin przemawiający do tłumu na placu Czerwonym. Moskwa, rewolucja październikowa 1917 r.

Lenin przemawiający do tłumu na placu Czerwonym. Moskwa, rewolucja październikowa 1917 r.

Foto: be&w

Zacznijmy jednak od początku. Od dnia, w którym dla wielu Rosjan zaczęła się apokalipsa. 24 października 1917 r. (według kalendarza juliańskiego) narodził się ludobójczy terror, którego ofiarą padło łącznie 94 mln ludzi na całym świecie. Utopijna ideologia materializmu dialektycznego, stworzona przez niemieckich myślicieli Karola Marksa i Fryderyka Engelsa, doprawiona bolszewicką doktryną polityczno-ekonomiczną Włodzimierza Uljanowa vel Lenina, skazała na śmierć więcej istnień ludzkich niż wszystkie wojny, które toczyły się od początków cywilizacji do końca XIX wieku. Zgodnie z wizją Lenina dyktaturę proletariatu, która miała stanowić docelowy ustrój państwa komunistycznego, poprzedzała rewolucja proletariacka, a jej nadrzędnym celem był terror „oczyszczający” społeczeństwo z „brudów burżuazyjnego porządku”.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Historia świata
Jerzy Iwanow-Szajnowicz – śmierć w cieniu Akropolu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Historia świata
Fryderyk Chopin. W hołdzie Geniuszowi
Historia świata
Wiara tworzy potwory: Nessie
Historia świata
Magiczna Namibia – synonim zaskoczenia
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Historia świata
Migawki z Ameryki Północnej
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama