Muzyka polskością przepełniona

Kompozytorski dorobek Wojciecha Kilara jest ogromny, ale w powszechnej świadomości funkcjonuje zwłaszcza jego „filmografia” – na czele ze skomponowanym przez niego wybitnym polonezem do Mickiewiczowskiego „Pana Tadeusza” w reżyserii Andrzeja Wajdy, polonezem, który od początku tego stulecia rozpoczyna niemal każdą studniówkę.

Publikacja: 29.12.2022 21:00

Kadr z filmu „Pan Tadeusz” (1999) w reżyserii Andrzeja Wajdy – poloneza prowadzą: Podkomorzy (Jerzy

Kadr z filmu „Pan Tadeusz” (1999) w reżyserii Andrzeja Wajdy – poloneza prowadzą: Podkomorzy (Jerzy Trela) i Zosia (Alicja Bachleda-Curuś). Utwór skomponowany przez Wojciecha Kilara na studniówkach zastąpił grane od lat „Pożegnanie Ojczyzny” Ogińskiego

Foto: M.NOWORYTA/SE/EAST NEWS

Życie oraz twórczość zmarłego 29 grudnia 2013 r. Wojciecha Kilara nierozerwalnie związane są z burzliwymi dziejami naszej ojczyzny. Ten lwowianin z urodzenia, sercem związany z Katowicami, w swych kompozycjach wyraził polską duszę. Dla jednych najważniejszym dziełem Kilara już zawsze będzie „Krzesany”, dla innych – „Missa pro pace”, a jeszcze innych porywać będzie jego muzyka filmowa. By zrozumieć twórczość i muzyczne wybory Kilara, warto bliżej przyjrzeć się jego życiu.

Pozostało jeszcze 98% artykułu

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Historia Polski
Niemiecki dwugłos o pacyfikacji getta warszawskiego
Historia Polski
O generale Karolu „Walterze” Świerczewskim bez emocji
Historia Polski
„Witaj, majowa jutrzenko” – refleksje o Konstytucji 3 maja
Historia Polski
Marian Spychalski: bezwzględny karierowicz
Historia Polski
Trwa budowa podziemnego serca wyjątkowego muzeum. Będzie w nim agora