Muzyka polskością przepełniona

Kompozytorski dorobek Wojciecha Kilara jest ogromny, ale w powszechnej świadomości funkcjonuje zwłaszcza jego „filmografia” – na czele ze skomponowanym przez niego wybitnym polonezem do Mickiewiczowskiego „Pana Tadeusza” w reżyserii Andrzeja Wajdy, polonezem, który od początku tego stulecia rozpoczyna niemal każdą studniówkę.

Publikacja: 29.12.2022 21:00

Kadr z filmu „Pan Tadeusz” (1999) w reżyserii Andrzeja Wajdy – poloneza prowadzą: Podkomorzy (Jerzy

Kadr z filmu „Pan Tadeusz” (1999) w reżyserii Andrzeja Wajdy – poloneza prowadzą: Podkomorzy (Jerzy Trela) i Zosia (Alicja Bachleda-Curuś). Utwór skomponowany przez Wojciecha Kilara na studniówkach zastąpił grane od lat „Pożegnanie Ojczyzny” Ogińskiego

Foto: M.NOWORYTA/SE/EAST NEWS

Życie oraz twórczość zmarłego 29 grudnia 2013 r. Wojciecha Kilara nierozerwalnie związane są z burzliwymi dziejami naszej ojczyzny. Ten lwowianin z urodzenia, sercem związany z Katowicami, w swych kompozycjach wyraził polską duszę. Dla jednych najważniejszym dziełem Kilara już zawsze będzie „Krzesany”, dla innych – „Missa pro pace”, a jeszcze innych porywać będzie jego muzyka filmowa. By zrozumieć twórczość i muzyczne wybory Kilara, warto bliżej przyjrzeć się jego życiu.

Pozostało jeszcze 98% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Historia Polski
Pamiętamy o Wołyniu
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Historia Polski
Mały książę – dzieciństwo i rodzinne koligacje
Historia Polski
Obława na zabójców zatrzymana przez Rosjan i Białorusinów
Historia Polski
Wielokrotnie oszukał śmierć: życie na krawędzi Aleksandra Stpiczyńskiego
Historia Polski
Pociąg do Warszawy. Rozmowa z Piotrem Nowiną-Konopką
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama