Córka zhańbiona

Legenda – nazwijmy rzecz po imieniu – utrwalona przez Ibn Abdel Hakema, piszącego w IX wieku historyka z Egiptu, głosi, że Julian pałał chęcią zemsty na wizygockim królu Roderyku za uwiedzenie córki oddanej monarsze na wychowanie jako wyraz wasalnej lojalności.

Publikacja: 21.03.2008 06:30

Córka zhańbiona

Foto: AKG/East News

Red

Dziewczyna, zamiast zyskać dworską ogładę, wróciła z brzuchem. Inna, dużo późniejsza wersja rozpowszechniona przez amerykańskiego pisarza Washingtona Irvinga (1783 – 1859) podaje, że Julian był stronnikiem rodu króla Wittizy, który jego rywal Roderyk przy poparciu Kościoła katolickiego pozbawił władzy, samego zaś Wittizę zabił, nazywając „heretykiem zapatrzonym w islam”.

Wątek ten rozwija hiszpański historyk Ignacio Olagüe Videla w książce „La Revolución islámica en Occidente”. Islam jest dlań w pewnym sensie ostatnim, radykalnym stadium arianizmu, gałęzi chrześcijaństwa ograniczającej boskość Chrystusa („Syn nie istniał wiecznie”), którą przyjęli Wizygoci i która do 589 roku była religią państwową w Hiszpanii, dopóki król Rekkared nie zmienił jej na katolicyzm. Tarik, według hiszpańskiego historyka, był wizygockim namiestnikiem prowincji Mauretania Tingitana (dzisiejsze Maroko), który zamierzał przywrócić arianizmowi dawne znaczenie z pomocą afrykańskich sojuszników. Tyle że Wizygoci nie mieli w Afryce żadnej prowincji, a na początku VIII wieku próżno by szukać na dworze królewskim i wśród wizygockich elit arian.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Historia
Kim naprawdę był Hans Kloss
Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama