Do najsławniejszych należeli Salomon Sulzer (1804 – 1890), Baruch Schor (1823 – 1904), Dawid Nowakowski (1848 – 1931), Pinchas Minkowski (1859 – 1934) i inni. W początkach XX w. ojczyzną śpiewu synagogalnego stała się Polska, a kontynuatorami świetnych tradycji było kilku polskich kantorów. Na czoło wybijał się nadkantor Wielkiej Synagogi na Tłomackiem w Warszawie Gerszon Sirota (1877 – 1943). Nazywano go królem kantorów, żydowskim Caruso. Był to tenor dramatyczny, z ogromnym talentem improwizatorskim. Głos jego utrwalono na płytach. Podobną sławę miał drugi nadkantor Wielkiej Synagogi Mosze Kusewicki (1889 – 1965). Wywoływał ekstazę i zachwyt. Nagrywał płyty, zapraszano go na gościnne odprawianie nabożeństw i koncerty za granicą.
Najwspanialsze nurty muzyki synagogalnej reprezentuje obecnie Joseph Malovany, amerykański kantor, którego rodzice wyemigrowali przed wojną z Pułtuska do Palestyny, gdzie się urodził
Najwspanialsze nurty muzyki synagogalnej reprezentuje obecnie Joseph Malovany, amerykański kantor, którego rodzice wyemigrowali przed wojną z Pułtuska do Palestyny, gdzie się urodził. Często występuje on w Warszawie i w innych miastach Polski. Jest także kompozytorem i profesorem muzyki sakralnej uniwersytetów w Nowym Jorku, Moskwie i w Akademii Humanistycznej w Pułtusku.
Na pograniczu sakralnej i ludowej stoi muzyka chasydów. Adorację Boga połączoną ze śpiewem i tańcami scharakteryzował jeden z przywódców chasydyzmu Nachman z Brasławia (1772 – 1811): „Chodźcie, pokażę wam nową drogę do Boga. Nie przez mowę, ale przez śpiew. Będziemy śpiewali i niebo nas zrozumie”. Powstały więc pełne ekstazy i egzaltacji śpiewy oraz tańce i one też wywarły pewien wpływ na muzykę synagogalną.
Muzyka ludowa u Żydów ma rodowód raczej anonimowy, ale byli też znani jej twórcy. Sporo w niej wpływów narodowości, wśród których Żydzi żyli, a więc i folkloru polskiego. Krakowianin Mordechaj Gebirtig (wł. Bertig, 1877 – 1943), stolarz z zawodu, poeta i pieśniarz, bard ludowy, którego pieśni spisywali znajomi muzycy, bo nie znał nut, napisał ponad sto utworów, z których wiele stało się przebojami i weszło do repertuaru żydowskich artystów.