Mordechaj Gebirtig przyszedł na świat w 1877 roku na krakowskim Kazimierzu. Jego rodzina nie należała do zamożnych, więc Mordechaj odebrał tylko zupełnie podstawowe wykształcenie i zdobywał zawód stolarza, praktykując u jednego z krakowskich rzemieślników. Jednak najwięcej serca wkładał w pisanie wierszy i scenariuszy sztuk teatralnych. Działał aktywnie w krakowskim kole literatów żydowskich. Z czasem uczynił ze swojego zamiłowania do literatury całkiem poważną profesję.
Istnieje nawet legenda, że Gebirtig założył jeden z pierwszych przed I wojną światową żydowskich teatrów w Krakowie. Nie wiem, ile w tym prawdy, natomiast jego teksty były z powodzeniem wykorzystywane w wielu krakowskich teatrach i zdobywały pochlebne recenzje najbardziej wymagających krytyków. Czasem Mordechaj Gebirtig bywał nawet aktorem. W swych utworach melancholijnie opowiadał o trudach codziennego robotniczego życia oraz krytykował burżuazję. Sympatyzował ze środowiskami socjaldemokratycznymi. Swoje teksty publikował w tygodniku „Socjaldemokrat” i w krakowskim „Dos Jidysze Wort”.
Jednak najbardziej charakterystyczne dla twórczości Gebirtiga były piosenki pisane po polsku i w jidysz. To dzięki nim zyskał przydomek Trubadur Galicji. Gatunek ten można scharakteryzować jako folklor robotniczo-żydowsko-miejski. Wbrew obawom autora znalazły one wielu sympatyków, gotowych nawet kupić prawa do wykonywania tych utworów w sztukach granych w teatrach warszawskich.
Ciekawa historia łączy się również z piosenkami: „Huliet kinderlech” (Bawcie się, bawcie dzieci) oraz „Kinderjon” (Dziecięce lata). Pewnego razu koncertowała w Krakowie amerykańska aktorka Molly Picon. Usłyszawszy piosenki Gebirtiga, zapragnęła wykorzystywać je w granych przez siebie sztukach, na co oczywiście autor chętnie przystał. Był to bardzo ważny moment dla pisarza, ponieważ od tej pory jego twórczość zyskała większe gremium odbiorców i co za tym szło, większą popularność.
Gebirtig otrzymywał coraz więcej propozycji współpracy z kabaretami i teatrami. Zgłosił się nawet do niego amerykański producent teatralny Boaz Young z propozycją włączenia piosenek do operetki „Rumuńskie wesele”. Premiera operetki odbyła się w 1923 roku w Warszawie, a piosenki Trubadura Galicji zrobiły furorę. Popularność piosenek Gebirtiga systematycznie wzrastała.