Era wzajemnego otwarcia Żydów i Polaków

Druga połowa lat 90. ubiegłego wieku oraz początek XXI stulecia przyniosły większe niż kiedykolwiek wcześniej otwarcie się żydowskich organizacji na społeczeństwo polskie.

Publikacja: 20.10.2008 07:59

Uroczystość odnowienia grobu słynnego talmudysty Akivy Egera na cmentarzu żydowskim przy ul. Głogows

Uroczystość odnowienia grobu słynnego talmudysty Akivy Egera na cmentarzu żydowskim przy ul. Głogowskiej, zorganizowana przez GWŻ w Poznaniu

Foto: Zbiory ŻIH, Zbiory Fundacji Shalom

Red

Dzisiejsi Żydzi polscy nie stanowią zwartej grupy: dla jednych podstawą ich przynależności jest religia – trwanie w wierze ojców lub powrót do niej, dla innych – przeważnie niepraktykujących bądź ateistów – podstawą przynależności jest pamięć o Zagładzie, przodkach, których nie chcą się wyrzec.

Temu otwarciu się środowisk żydowskich na społeczność, w której żyją, wyszło naprzeciw zwiększone zainteresowanie polskiej inteligencji młodszego i średniego pokolenia historią i kulturą Żydów polskich oraz ponadtysiącletnią historią współżycia polsko-żydowskiego. Wielu Polaków niemających żydowskich korzeni włączyło się do działalności żydowskich instytucji, szczególnie w zakresie edukacji, ochrony zabytków żydowskich, lub podjęło taką samą działalność w ramach instytucji polskich.

Ich dziełem jest m.in. kilka doskonale prowadzonych żydowskich muzeów regionalnych (oddział Muzeum Historycznego w Krakowie, w synagogach we Włodawie, Tykocinie, Lesznie czy Łęcznej), jak również działy w stałych ekspozycjach wielu innych muzeów w Polsce. W coraz większej liczbie polskich uniwersytetów w pierwszych latach bieżącego stulecia zaczęły powstawać z inicjatywy ich pracowników (również autorów niektórych zeszytów z serii „Żydzi polscy”) katedry historii i kultury Żydów.

Obecnie w Polsce nie ma żadnej wspólnej reprezentacji Żydów ani nadrzędnej instytucji sprawującej pieczę nad wszystkimi społecznymi, religijnymi, oświatowymi i kulturalnymi organizacjami żydowskimi. Życie żydowskie jest obecnie tak zatomizowane, jak nigdy w historii Żydów polskich.

[ramka] W 2002 r. rozpoczęła działalność znana na gruncie amerykańskim fundacja kulturalna, mająca swą siedzibę w Kalifornii – Taube Foundation of Life and Culture, którą założył urodzony w Krakowie przedsiębiorca i filantrop Tadeusz Taube. Fundacja ta wspiera programy badawcze i kulturalne prowadzone przez Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie, Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie oraz krakowski Festiwal Kultury Żydowskiej.

Strona internetowa: [link=http://www.diapozytyw.pl" target="_blank]www.diapozytyw.pl[/link][/ramka]

Dzisiejsi Żydzi polscy nie stanowią zwartej grupy: dla jednych podstawą ich przynależności jest religia – trwanie w wierze ojców lub powrót do niej, dla innych – przeważnie niepraktykujących bądź ateistów – podstawą przynależności jest pamięć o Zagładzie, przodkach, których nie chcą się wyrzec.

Temu otwarciu się środowisk żydowskich na społeczność, w której żyją, wyszło naprzeciw zwiększone zainteresowanie polskiej inteligencji młodszego i średniego pokolenia historią i kulturą Żydów polskich oraz ponadtysiącletnią historią współżycia polsko-żydowskiego. Wielu Polaków niemających żydowskich korzeni włączyło się do działalności żydowskich instytucji, szczególnie w zakresie edukacji, ochrony zabytków żydowskich, lub podjęło taką samą działalność w ramach instytucji polskich.

Historia
Przypadki szalonego Kambyzesa II
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Historia
Paweł Łepkowski: Spór o naturę Jezusa
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Do odnalezienia drugi dół śmierci
Historia
Paweł Łepkowski: „Największy wybuch radości!”
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Historia
Metro, czyli dzieje rozwoju komunikacji miejskiej Część II
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont